Oh? Is dat een walvis?

Niet iedereen leest de berichtjes op het nieuws van Vitaal Pendrecht of kijkt op de weblog van dagburgemeester Mario Bosch. Deed je dat wel dan had je geweten dat het blauwe kunstwerk op Plein 1953 een walvis uitbeeldt. Een afbeelding van een groot zeedier, dat het knooppunt aangeeft van de kindvriendelijke route in de wijk. Kinderen hebben in een wedstrijd er een eigen naam aan gegeven. Stacey Commijs won die wedstrijd met haar naam ‘blokkiespad’.

Daar gaat het dus allemaal om.

Walvis? Is dat een walvis? En wat moet dat allemaal kosten? Is het niet een beetje raar om in deze tijd van bezuinigingen zo’n duur ding daar neer te zetten? Zijn geluiden die je her en der hoort.
Joke Spijkers, die er alles vanaf weet, wil al dat gepraat voor zijn.
Zij was er nog niet helemaal bij betrokken toen het begon. Dan moeten we terug tot ergens in 2005. Toen er nagedacht werd over de veiligheid van de kinderen op weg van huis naar school. Veel ouders maakten zich daar zorgen over. In het kader van Pendrecht Zet Door werden daar maatregelen voor bedacht. De uitvoering van die ideeën laat altijd even op zich wachten.
En dan komt Joke Spijkers in beeld. 2 jaar geleden was zij de held in de maand oktober, 2009, tijdens een volgende campagne ‘Pendrecht is Goed Bezig’. Zij hielp kinderen bij het oversteken en de kindvriendelijke route werd in gebruik genomen. De blokkies lagen er inmiddels. Bij de oversteekplaatsen op de Kerkwervesingel, de Slinge en de Krabbendijkestraat kwamen er rode hekken en figuren die erop wezen dat daar kinderen oversteken om naar of van school te gaan. Automobilisten zouden dan gealarmeerd zijn en uit zichzelf rustig aan doen.
Het blokkiespad kreeg zeven routes en vier eindpunten. Of misschien moet je het beginpunten noemen. Die punten liggen aan de vier randen van de wijk. Elke route heeft als kenmerk een zeedier. Zo weet je als kind als ik nou langs die krokodillen-blokkies loop dan kom ik op een veilige manier van de Tiengemetensingel op school. Je gaat dan via het knooppunt, Plein 1953 en kiest daar een ander dier. De orka bijvoorbeeld, en je komt op de Over de Slinge.
Die eindpunten kwamen er een tijdje geleden. Ook een hele tijd later dan ze bedacht waren. Het duurt allemaal even voordat alles gemaakt is en iedereen het erover eens is op welke plek zo’n eindpunt nou moet komen.
Voor het knooppunt had men grootse plannen. Dat moest iets bijzonders worden en komt dus nu pas.

Joke ging het haar kennissen op het Plein even uitleggen en ging met hen op de foto.

Er waren ook mensen bij die het pas voor het eerst hoorden. En Joke legde hen even uit hoe het werkte aan de hand van de plattegrond die op de kubus naast de walvis staat.

Het is overigens nu nog niet helemaal klaar, want het beton onder de vis moet nog geverfd worden. Er komt ook nog water bij kijken.

Zodra dat klaar is, komt er vast weer een soort openingsfeestje en Joke zal daar vast en zeker een rol in spelen.