Olympische Vlam van Westplein naar Plein 1953

De Olympische Vlam brandt, De Spelen van Pendrecht zijn begonnen en de eerste medailles zijn al uitgereikt.

Het begon allemaal zo:

Op 4 schoolpleinen verzamelden zich kinderen van de betreffende school en medewerkers van Wilskracht Werkt, een vrijwilligerscentrale, vingen de kinderen op. In busjes van Korpershoek werden zij naar het Westplein gebracht.

Voor het Griekse Consulaat aan het Westplein verzamelde zich de groep schoolkinderen uit Pendrecht. Joke Kypriotakis, adjunct directeur van de Beatrixschool sprak de kinderen toe. Zij weet waar de Olympische Spelen vandaan komen. Dat is volgens haar al van voor de jaartelling. Verder vertelde zij dat haar man 24 jaar geleden voorstelde: “Ga de Olympische Spelen doen op school!” En dat gebeurde. Nu doet de hele wijk mee. Krystos Kypriotakis stak daarna de eerste fakkel aan. En hij gaf daarmee het startsein voor de estafetteloop naar Pendrecht. Zes busjes van Korpershoek met zes Pendrechtse chauffeurs, Stjepan Veselic, Nicola Marazza, Frans den Hollander, Luis Da Costa Silva, Harry Kock en Cor Hofman. Henri Appeldoorn, buurtagent van Pendrecht en zijn chef en een collega vormden de politiebegeleiding. De Erasmusbrug bleek opgebroken, maar geen nood het fietspad en het voetpad waren wel berijdbaar, dus … ongeveer een uur daarna werden de kinderen met muziek van Excelsior binnengehaald op Plein 1953.
Jack Kerklaan van Radio Rijnmond praatte de openingsceremonie op Plein 1953 aan elkaar. Het muziekcorps Excelsior begeleide alle lopers in een kleurige marsoptocht naar het podium. In hun midden brandde nog steeds het Olympisch vuur. Het was helemaal vanaf het Westplein door henzelf naar Pendrecht gebracht. Op het podium moesten de kinderen nog even geduld hebben. Jack Kerklaan is zoals gewoonlijk lang, maar vooral ook leuk van stof. Bovendien moesten Don Diego Poeder, de bekende bokser, Joke Kypriotakis en Dick Lockhorst van de deelgemeente meedoen om het Olympische Vuur op Plein 1953 aan te steken. Toen iedereen was voorgesteld en duidelijk gemaakt was wat de bedoeling van de Olympische Spelen van Pendrecht was, werd de laatste fakkel naar de Olympische zuil op Plein 1953 gebogen. Een prachtige vlam was het resultaat. De hele middag was er een mooi openingsprogramma met muziek en dans en met een echte Mozart. Elles Veldhoen speelt Mozart alsof de meester zelf achter de piano zit. Nadine de Boer praatte het programma onder de noemer “Of mice & Mozart” aan elkaar. Een keur van artiesten kwam op het podium. Een breakdancegroep kon zelfs niet eens op het podium en gebruikte een grote cirkel voor de podia om te laten zien wat ze konden.
Tijdens dat programma bleef de vlam branden.

Zaterdag 27 september zijn de Spelen begonnen en de eerste herinneringsmedailles zijn ook al uitgereikt. Dat gaat nog de hele week door.

Op de sportfaculteit is dat allemaal te zien. Klik op uitslagen en foto’s en zie de winnaars.