Ondergrondse of bovengrondse container?

De ondergrondse afvalcontainers zijn al op veel plaatsen in Pendrecht te zien. Het is altijd een imposant gezicht als zo’n ding wordt geleegd: de metalen bak (met een inhoud van 5 kubieke meter!) bungelt aan een kraan en met veel geraas valt het afval in de vuilniswagen. Lichamelijke inspanning komt er niet meer aan te pas, de vuilnisman bestuurt de hydraulische kraan met een afstandsbediening.
Soms gaat het legen niet helemaal naar wens zoals hier in de Hontenissestraat. Waarschijnlijk is er afval in de betonnen bak terecht gekomen zodat de container er niet meer helemaal in past. Wel een raar gezicht.

Over afval gesproken, nog te vaak worden er vuilniszakken en ander afval naast de containers neergezet, iets waar medewerkers van stadstoezicht een bekeuring voor kunnen utschrijven. Soms zijn de containers geblokkeerd omdat de zak er op de verkeerde manier is ingedaan. Om te vermijden dat kleine kinderen er in kunnen vallen zijn de containers voorzien van “inwerptrommels” en die leveren nogal eens problemen op.
En toch is het heel simpel: leg de zak dwars in de trommel en doe daarna het deksel helemaal dicht. Soms moet je wat naduwen maar in de meeste gevallen valt de zak probleemloos met een tevreden plof in de container.