Ook de sport faculteit floreert, aldus Roger Huys

Roger heft het glas met Lionel Martijn. Beiden staan achter de sportactiviteiten in Pendrecht. Roger vindt dat er rond zijn faculteit best wat meer aan promotie gedaan mag worden. Hij meldt alvast:

De voetbalinstuif:
Opgestart in oktober 2005 loopt naar wens. Weer of geen weer, telkens vinden zo’n 15 à 20 tal kinderen onder begeleiding van TOS op woensdagmiddag hun weg naar het DEHMusschen terrein. Pluim op de hoed van TOS, want zij doen voortreffelijk werk. Opmerkelijk is dat met name de “buitenlandse” kinderen na de sfeer van het verenigingsleven te hebben geproefd (gezamenlijk sporten), vrij snel besluiten om lid te worden van de sportvereniging. DEHMusschen heeft inmiddels drie nieuwe pupillenelftallen kunnen inschrijven. De intentie om de kinderen van de voetbalinstuif in een soort interne competitie te laten uitkomen op zaterdagochtend, komt hiermede op een laag pitje te staan. Daarentegen heeft DEHMusschen ervoor gezorgd dat ook de nieuwelingen de juiste begeleiding om zich heen hebben. Extra kader in de vorm van vrijwilligers is daarvoor gecreëerd. Ook deze partij weet waar men mee bezig is.
(Het hele project staat beschreven in de doctoraal scriptie van Rianne Overeem : “Sport speelt”. Zie www.rogerhuys.com)

De honkbalinstuif:
Op dinsdag 14 maart beginnen we met de honkbalinstuif. Veertien weken lang krijgen de kinderen uit groep 5 en 6 van de vier basisscholen in Pendrecht les in softbal/honkbal. Vooralsnog op het veld van DEHMusschen, totdat Banda di kas een eigen onderkomen heeft. Een naschoolse activiteit van de Brede School. Instructie wordt gegeven door instructeurs van de KNBSB, geassisteerd door leden van de lokale softbalvereniging Banda di kas. Direct na schooltijd worden de ingeschreven kinderen bij hun school opgehaald door medewerkers van TOS en naar de instuif gebracht. Na afloop worden de kinderen weer terug de wijk in begeleid. Een totaal nieuwe innoverende activiteit van de Brede School in Pendrecht.

Gymlessen:
DEHMusschen biedt de scholen de mogelijkheid om in de maanden mei, juni en juli bij mooi weer de gymnastieklessen in de buitenlucht te houden. Maakt het voortgezet onderwijs uit Charlois hier al gebruik van, basisschool De Koppeling uit Pendrecht heeft aangegeven graag van deze optie gebruik te willen maken. Wellicht volgen de andere basisscholen uit de wijk binnenkort. Het is ook nog geen zomer, maar als het eenmaal warm begint te worden!

Zomeractiviteiten:
De kogel is door de kerk bij Sport en Recreatie. Zij verlenen hun spontane medewerking aan het vrij houden van een sportveld bij DEHMusschen tijdens de voetbal zomerstop. De periode dat de sportvelden in de regio Rotterdam in onderhoud zijn. Je kunt wel activiteiten voor de jeugd willen organiseren in de wijk, maar dan moet je wel een geschikte locatie hebben. Veld 4 bij DEHMusschen zal er van 3 april t/m 29 mei uit gaan om vervolgens in de maanden juni, juli en augustus bespeelbaar te blijven. De TOS heeft aangegeven enkele van hun activiteiten op het “echte gras” te opteren, terwijl de sportvereniging blijft trainen en de intentie heeft om zelf ook enkele activiteiten te ontplooien. Een mix van gebruikers is de opzet. Vanuit DEHMusschen zal de zaak beheerd worden, zodat e.e.a. op een structureel verantwoordelijke wijze en waar mogelijk naar ieders tevredenheid zal plaatsvinden. Zodra dit verder uitgewerkt is, kom ik daar op terug.

Zo, dat was het weer even. Tot later!

Roger Huys