Ook in Pendrecht komt een openbare fietspomp

Rotterdam plaatst 14 openbare fietspompen in de stad, waaronder bij metrostation Slinge.

De gratis te gebruiken fietspompen komen te staan langs drukke fietsroutes. Handig voor fietsers met een zachte band die geen fietspomp bij zich hebben en de gemeente hoopt hiermee ook het fietsen te stimuleren. Wethouder Pex Langenberg (o.a. vervoer en duurzaamheid): “We willen een ideale fietsstad worden. Daarom gaan we met de 29 actiepunten uit ons fietsplan zorgen voor onder andere meer gemak voor de fietsers. We hopen dat zo steeds meer mensen de fiets pakken en de auto laten staan, want dat draagt bij aan een gezondere lucht.” Het gaat om een proef tot eind 2018 waarna een evaluatie volgt van het gebruik en het functioneren ervan. In Utrecht staan al tientallen openbare fietspompen waar dit een groot succes blijkt te zijn.

Locaties
Het Hofplein kreeg deze week de eerste fietspomp, de overige pompen worden in twee dagen geplaatst zodra de dooi is ingezet. Charlois krijgt er drie: bij metrostation Slinge, bij de kruising Vaanweg/Oldegaarde en op het Charloisse Hoofd bij de ingang van de Maastunnel. De Rotterdamse Fietsersbond heeft samen met de gemeente meegedacht over geschikte locaties. Het betreft plekken waar geen fietsenstallingen, fietsenmakers of fietsverhuurpunten in de buurt zijn en waar een openbare fietspomp dus een uitkomst biedt. De pompen staan stevig verankerd in de grond en zijn geschikt voor alle soorten fietsbanden.

Klik op de plattegrond om alle locaties te bekijken.

pomp