Op bezoek in de Kruidenbuurt

Jaap Boogaard, de ex-directeur van de Nieuwe Unie, werd bij zijn afscheid gevraagd lid te worden van de Raad van Advies van de Pendrecht Universiteit. Dat deed hij graag en met de nodige passie neemt Jaap als hij enigszins kan deel aan de bijeenkomsten van die raad. Hij woont in Heeze bij Eindhoven, dus dat komt niet altijd even goed uit, maar toch!

Jaap werd door de corporatie Trudo uit Eindhoven gevraagd zitting te nemen in de Raad van Commissarissen. Hij was daar voor een periode voorzitter van en is nog steeds een gepassioneerd lid van de 8500 woning tellende corporatie, die zo’n 90 mensen in dienst heeft. Niet de grootste corporatie, maar wel één oog voor de huurders en de ontwikkeling van haar huurders.

Eén van de uitgangspunten van Trudo is Supportjng People en dat doen zij op een speciale manier in de Eindhovense Kruidenbuurt, waar ze de grootste corporatie zijn.

Jaap organiseerde een ontmoeting tussen de voorzitter van de stichting Buurtbeheer Kruidenbuurt, Toon Hendrickx en een tweetal medewerkers van Trudo, Patrick Dogge en Emilou Aden.

Men trof elkaar in de Infowinkel van de stichting Buurtbeheer Kruidenbuurt en nam plaats in het wijkrestaurant in hetzelfde gebouw aan het Kalmoesplein 70 met de fraaie naam Het Cruidenhuisch. De voorzitter wordt ook wel de burgemeester van de Kruidenbuurt genoemd en met gepaste trots vertelde Toon Hendrickx dat Eindhovens burgemeester, Rob van Gijzel, hem collega noemt. Overigens geen naam om hem weg te zetten als starre alleenvertegenwoordiger van de buurt. Nee, Hendrickx is een echte binding maker en iedere dag in de weer om van de Kruidenbuurt een nieuwe, geweldige wijk te maken. Hij is naast voorzitter pastoraal werker in de buurt vanuit de Rooms Katholieke kerk. Hij is 70 dus gaat met emeritaat. En gaat het stokje overdragen aan de jongere garde.
Op de site van de stichting www.kruidenbuurt.nl is te zien dat Hendrickx bepaald niet alleen staat.

Patrick Dogge van Trudo is van de visies. Hij maakte een farao boekwerk over het emancipatiewerk dat de corporatie doet. Hij vertelde daar donderdag al even bevlogen over als Jaap en Toon. Hij werd bijgestaan door Emilou Aden.
Op de site van Trudo is terug te vinden wat die corporatie doet.

Trudo heeft veel vernieuwd in de Kruidenbuurt en er staat nog het nodige op stapel. Trudo heeft mogelijk gemaakt dat de stichting in een fraaie infowinkel is gehuisvest met dat wijkrestaurant. Daarin wordt gewerkt door vast personeel en mensen, die via een groot reïntegratiebedrijf. Eén muur van het restaurant is rood geverfd en vol gehangen met Chinese koordjes met belletjes er aan. Boven de tafel waaraan het gezelschap zat hingen Chinese lampen.

Trudo doet verder in Eindhoven baanbrekend werk. Bijvoorbeeld is er een Ontdekfabriek-techniek gemaakt in een voormalig fabriekspand van Philips waar jongeren leren ontdekken dat je ook met je handen kunt werken en dat techniek een interessant werkterrein is! Trudo faciliteit dat.

Co-creation is een woord dat regelmatig viel in het gesprek. Het gaat dan om het samen met huurders, medewerkers van de corporatie en de gemeente maken van een nieuwe samenleving. Veel zaken dreigen daaruit weg te vallen en de stichting doet er alles aan om het verband in de wijk te houden en te vernieuwen. Een fraai voorbeeld daarvan is het wijkrestaurant. Gemikt werd op 25 maaltijden per dag, maar nu wordt al veel meer gerealiseerd: 400 per week, dus 250 meer.
Mensen uit de wijk, die iets te vieren hebben kunnen in een deel van het restaurant zelf koken en hun gezelschap trakteren op een diner. Daarbij kan tegen een kleine vergoeding gebruik gemaakt worden van het kookgerei van het restaurant. Op één van de fotootjes toont Hendrickx de keuken waarin en waarmee dat allemaal kan.
De infowinkel is modern en praktisch ingericht. In een kast zaten 8 laptops voor de computercursus. Praktisch, omdat zoals Toon het zei. Zo’n SBK ook van de ene op de andere dag kan stoppen. Het blijft immers vrijwilligerswerk. De ruimte moet dan ook voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden.
Op de balie van de infowinkel staat een beeldje met drie aapjes. ‘Jullie zijn apen’, zegt Hendickx tegen de mensen die achter de balie zitten. Eén van de aapjes heeft zijn handen voor zijn oren, de andere voor zijn ogen en de derde voor zijn mond: horen zien en zwijgen, dus …….

Vitaal Pendrecht vertrok met de afspraak dat Toon en anderen uit Eindhoven een keer in Pendrecht komen voor een tegenbezoek. Met Jaap gingen ze nog langs het Philipsterrein om te kijken wat daar allemaal gerealiseerd wordt. Zij zagen de Ontdekfabriek en in een deel van de oude Philipsgebouwen wordt zelfs een Food-Court gemaakt.