Opening tentoonstelling en presentatie special Historisch Charlois

De vriendinnen, vrienden, sponsors en alle andere mensen met een hart voor de Stichting Historisch Charlois worden uitgenodigd door het bestuur van Stichting Historisch Charlois voor de presentatie op vrijdag 5 september om 14.00 uur in de Oudheidkamer in de voormalige Charloische Apotheek aan de Wolphaertsbocht 105 van de special

”˜Het Brabantse Dorp verdwenen, maar niet vergeten’

en de opening van de hieraan gekoppelde tentoonstelling van bijna vierhonderd foto’s over ruim zeventig jaar Zuidpleingebied.

Het magazine van 84 pagina’s in zwart-wit met ruim 150 foto’s handelt over zestig jaar Groote Schouwburg/Theater Zuidplein, Ikazia ziekenhuis, Ahoy, winkelcentrum Zuidplein en het metrostation Zuidplein.

Maar in het bijzonder het Brabantse Dorp dat van 1941 tot 1967 het gebied bestreek met 525 noodwoningen.

Dit bijzondere magazine is geschreven en samengesteld door Rein Wolters (met dank aan Jan Blok, Joop Speulman, Joost Drijvers en Dick van Hilten) en is aansluitend op de presentatie te koop voor € 7,50.

Louise Runtu, een van de laatste geboren kinderen van het Brabantse Dorp, staat prominent in het magazine afgebeeld en beschreven en overhandigt eerste exemplaren aan voorzitter Ronald Tol van de Gebiedscommissie Charlois en aan Richard Knijpinga, voorzitter van Het Brabants Dorp, een al 33 jaar bestaande vereniging van ex-bewoners. Aansluitend openen beide voorzitters de expositie, waarna deze is te bezichtigen onder het genot van een drankje en een hapje tijdens een gezellig samenzijn.

De tentoonstelling is te bezichtigen tot en met november 2014 en dat geldt ook voor kleine zuster-exposities in Theater Zuidplein en clubhuis Het Brabants Dorp aan de Mare 33 in Vreewijk.

Beide zijn te bezichtigen tijdens openingsuren van de gebouwen.