Oppie werd Sjappo, Opzoomeren doet er opnieuw een schepje bovenop

Opzoomeren ontstond begin 90-er jaren en kwam massief naar buiten op 28 mei 1994, het beeldmerk was Oppie. Oppie werd geassocieerd met een bezem en je straat schoonhouden. Later werd Oppie vervangen door Sjappo, een hoed. Elkaar groeten en elkaar kennen werd het motto. Nu gaat Opzoomeren over op Eigen Kracht. Straten bedenken zelf hun eigen programma en per deelgemeente komen er eigen thema’s, activiteiten en verschillende geldelijke bijdragen.
In de nieuwe Opzoomercampagne van 2011 wordt het motto ‘Op eigen Kracht’.

Het programma voor deze campagne wordt per deelgemeente gemaakt door Opzoomer Mee in samenspraak met de deelgemeente en Opzoomeraars. Per deelgemeente zijn er Roadshows in maart waarin een panel van bewoners 3 thema’s vaststellen voor de acties in de deelgemeente.

Er komt verder een nieuw aanvraagformulier dat meer informatie moet opleveren over de plannen van bewoners.

Er komen geen waardebonnen met vaste bedragen, maar er wordt gekeken naar wat men wil en wat er nodig is.

Binnen 3 weken krijgt de groep te horen welk besluit er genomen is over de aanvraag.

Straatfeesten en barbecues zijn wel mogelijk, maar bewoners moeten wel aangeven dat ze een middel zijn om aan een thema te werken.

De eerste ronde van Opzoomeren begint overigens in april.