Organist Arthur Vos aan het Vierdagorgel bij bijzonder college volgende week

Arthur Vos zal op het bijzondere college van de Pendrecht Universiteit woensdag 19 oktober op het Vierdagorgel spelen.

Op de foto Arthur Vos aan het orgel van de Bethelkerk in Scheveningen.

Hij is overigens in Pendrecht regelmatig organist bij diensten in de Sint Bavokerk.

Arthur Vos (1972) ontving zijn eerste orgellessen aan de stedelijke muziekschool te Den Haag waar hij de eerste beginselen ontving van Teun Groen, organist van de v.m. Adventkerk in Den Haag. Daarna zette hij zijn orgelstudie voort aan het Utrechts Conservatorium, waar hij in 1990 werd toegelaten. In 1992 vervolgde hij zijn orgelstudie bij Ben van Oosten, docent aan het Rotterdams Conservatorium en organist van de Grote Kerk te Den Haag.

Hij geeft jaarlijkse concertuitvoeringen in Nederland en Oostenrijk, w.o. de Montafoner Sommerkonzerte en het Otztaler Sommerfestival. Hij is er een groot voorstander van om een concertprogramma zodanig samen te stellen ‘dat iedereen er iets aan heeft’ en laat graag een diverse verscheidenheid aan stijlen horen om de veelzijdigheid van het orgel te benadrukken.

Ook spelen ‘humoristische orgelwerken’ een rol tijdens de concerten.

Hij maakte vele studiereizen naar Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, en bespeelde daar vele orgels.
Ook maakte hij diverse studiereizen naar Engeland, i.v.m. de Engelse orgel- en koorcultuur. Zo bespeelde hij o.a. de orgels van de kathedralen van Ely, Worchester, Ripon, Exeter, Norwich, Winchester, Guildford en Ampleforth Abbey.

Ook het spelen in kerkdiensten neemt een zeer belangrijke plaats in. Als organist begon hij in 1988 bij Psych. centrum Rozenburg. Hij was organist bij diverse kerkgenootschappen in Den Haag.

Vitaal Pendrecht is erg blij met deze unieke organist. Naast de organist zijn er ook andere muzikale bijdragen aan het college, maar dat blijft nog een verrassing tot woensdag 19 oktober.

Arthur Vos is op YouTube te beluisteren onder andere met het Andantino in g van César Franck. Dat is te zien en te horen via deze link, waar hij speelt tijdens het orgelconcert in the Pfarrkirche Sankt Georg in Neustift in Stubaital in Oostenrijk, op 5 augustus 2010 om precies te zijn.