Organist Christus Triomfatorkerk Daan Verschoor overleden

Op de foto in het midden Daan Verschoor geflankeerd door zijn vrouw, Miep, en de toenmalige voorzitter van de deelgemeente Charlois, Dick Lockhorst. In februari 2008 kreeg Verschoor de Erasmusspeld en een speciaal concert ter ere van zijn 40 jarig jubileum.

Johan Bos schrijft in Kerk op Zuid:

‘Op 21 juni is in de leeftijd van 84 jaar overleden dhr. Daniel Verschoor. Bij ons beter bekend als Daan onze organist. Ruim 40 jaar was hij organist. Jaren in de Christus Triomfatorkerk en sinds we een Samen op Weg gemeente vormen in de Open Hof. Maar ook in verschillende verzorging- en verpleeghuizen overal in Rotterdam speelde hij bij doordeweekse kerkdiensten of weeksluitingen. Het orgel was zijn domein. Achter het orgel zagen we een andere Daan dan Daan die we in dagelijks leven tegen kwamen. Dan merkte je dat Daan geen prater was, een man van weinig woorden. Kon het moeilijk zijn een gesprek te voeren. Wel was hij heel zorgzaam en erg sociaal bewogen. Ook over geloof liet Daan weinig los. Maar wat hij niet kon met woorden, deed hij met zijn handen en voeten. Achter het orgel merkte je dat Daan geloofde in God. Een God die het waard was dat Hij bezongen wordt. Zo loofde hij God. En zo hielp hij de gemeente om de lofzang in deze wereld gaande te houden met de hem gegeven gaven.
Een paar dagen voor hij overleed las ik met hem Psalm 150. De psalm waarin diverse muziekinstrumenten worden genoemd. Genoemd om daar God mee groot te maken. Na het lezen was het korte maar krachtige antwoord van Daan: amen! Het was deze psalm die op de kaart stond en in de afscheidsdienst in de Open Hofkerk centraal stond. We lazen en zongen de psalm in oudere versies dan die we tegenwoordig gebruiken omdat daar sprake is van God loven met het orgel. Het orgel dat in het leven van Daan zo belangrijk was. We weten niet wat en hoe de dingen gaan aan de andere kant van het leven, maar ik geloof zeker dat Daan daar nu God mag loven, misschien wel met het orgel!
Als wijkgemeente wensen we Miep en de (achter)(klein)kinderen de nabijheid van God toe om dit grote verlies een plekje te kunnen geven. Ze moeten verder, maar hebben vele goede herinneringen en boven alles de liefde en kracht van Daans God die met hen mee gaat. Heel veel sterkte voor allen die achterblijven.’