Orgel uit Christus Triomfatorkerk wordt nog steeds bespeeld

Mario Bosch schrijft naast bijgaande foto van het kerkorgel uit de Christus Triomfatorkerk het volgende in zijn weblog op dinsdag 17 juni 2008:
Ruim een jaar geleden ben ik op zoek gegaan naar het voormalige orgel van de Triomfatorkerk (zie mijn weblogarchief: http://www.mario-bosch.nl/pendrecht-weblog-archief.htm , bij 20 april 2007). De speurtocht kon met succes worden afgesloten: het orgel bevindt zich in de Rehoboth United Reformed Church in Hamilton, Ontario, Canada. Een verzoek om meer informatie bleef helaas onbeantwoord en raakte ook bij mij in de vergetelheid. Door de correspondentie met Terence (ook in Canada dus) kwam het weer in mijn gedachten en heb ik mijn mail van toen opnieuw verstuurd.

Vandaag kreeg ik een lange mail van pastoor Simon Schotsman waarin hij zich allereerst verontschuldigde dat hij destijds niet heeft kunnen antwoorden. Het orgel is in september 2001 in gebruik genomen en wordt sindsdien iedere zondag bespeeld tijdens de diensten. Daarnaast worden er regelmatig orgelconcerten gegeven, tot groot genoegen van de gastorganisten (waarvan sommigen uit Nederland) en de bezoekers. Er is nog steeds een warm contact met de medewerkers van de firma Kaat en Tijhuis die de demontage, het transport en de opbouw in Canada hebben verzorgd.

Ondanks het intensieve gebruik omschrijft Simon het instrument als trouble-free en functioneert het tot ieders volle tevredenheid. Het orgel wordt onderhouden door een plaatselijke firma en ook zij zijn onder de indruk van de hoge kwaliteit en de degelijke constructie van het instrument. Nog een leuk detail: in de fase van de aankoop van het orgel is Simon naar Nederland geweest en heeft het orgel bezocht toen het nog in de Triomfatorkerk stond.

Simon heeft toegezegd om één of meer foto’s te sturen maar daar heeft hij even tijd voor nodig. De foto hiernaast is van het orgel toen het nog in de Triomfatorkerk stond. Meer informatie over de Rehoboth United Reformed Church is te vinden op hun website: http://www.rehobothurc.ca/