Oud-deelraadsvoorzitter Joop Franken overleden

Op 3 april overleed Joop Franken, oud-deelraadsvoorzitter van Charlois en oud-voorzitter van de wijkraad Pendrecht en Wielewaal, op 86-jarige leeftijd. Hij wordt één van de pioniers van het deelgemeentebestel genoemd.

In 1970 werd hij voorzitter van de wijkraad Pendrecht en Wielewaal. Hij vertelde ooit dat het vroegere oude wijkgebouw De Middelburgt, dat in 1977 werd geopend, eigenlijk een uitgekleed gebouw was. De wijkraad wilde een uitgebreider gemeenschapshuis, maar dat kwam in Zuidwijk te staan. Hij ijverde onder andere voor een eigen budget voor de wijkraad. Dat gebeurde, en toen kon de wijkraad veel doen voor Pendrecht, ook dankzij de inzet van vele vrijwilligers.

Over de verandering van de wijkraden naar deelgemeenten in de jaren zeventig was hij in het begin wat huiverig: meerdere wijken gingen op in een deelgemeente met 93.000 inwoners. Hij vreesde voor de autonomie van het buurtwerk.

Tussen 1976 en 1987 was hij als PvdA’er voorzitter van de deelgemeente Charlois. Met zijn grote inzet kreeg hij veel voor elkaar. Zo streed hij (met succes) voor het behoud van de historische dorpskern rondom de Charloisse Kerksingel. Hij was één van de bedenkers van het Midzomerfestival, dat nog steeds bestaat als de Zuiderparkdagen, en mede dankzij hem werd het parcours van de Rotterdamse Marathon flink uitgebreid op Zuid. Overigens was hij ook jarenlang bestuurslid en voorzitter van de Stichting Rotterdam Marathon.

Joop Franken ontving diverse onderscheidingen: Ridder in Orde van Oranje-Nassau, de Wolfert van Borselenpenning en de Karel de Stoutespeld.

De begrafenisplechtigheid vond vandaag, vrijdag 10 april, plaats in Rhoon.