Participatieoverleg in het Pendrecht Theater

Portefeuillehouder Ed Goverde opende het overleg. Samenwerking is van het hoogste belang volgens hem. Hij onderstreepte dat dat een basis legt in de wijk. En mensen kiezen voor een soort totaalpakket, dat zich al aardig begint af te tekenen in de Pendrecht. Hij kon maar kort bij de bijeenkomst zijn, maar kon nog wel net meemaken dat Patrick Bakmeijer van de honk- en softbalvereniging Banda di Kas zijn verhaal deed.
Roger Huys leidde het eerste gedeelte van het overleg en koppelde de twee spelers op het veld van participatie meteen aan elkaar. Patrick is voorzitter van een zeer jonge vereniging, die ruim een half jaar aan het Kalverpad net in Zuidwijk, maar vanuit Pendrecht ook goed bereikbaar zitten. Banda di Kas is in Pendrecht ontstaan heeft nu verschillende teams honk- en softballers. Ze zijn ook met jeugd bezig, maar missen kader om leiding te geven aan de jeugd. De steun vanuit de politiek en de sportorganisaties is er inmiddels, maar de vereniging is op zoek naar mensen, die hen helpen de jeugd te begeleiden.
Een soortgelijk verhaal kwam uit de mond van Jan Bouwer de voorzitter van DEHMusschen. Zij zijn een voetbalvereniging met een veld dat vernieuwd is dankzij het opknappen van het Zuiderpark. Zij zijn erg trots op hun voorziening. Voetbalverenigingen moeten het hebben van vrijwilligers en daar zit ook voor DEHMusschen een knelpunt. Er werden ervaringen uitgewisseld tussen TOS, de ervaringen met de schoolsportvereniging op de scholen. Dat gaat vast leiden tot verdere gesprekken.
Rob de Hair vertelde over de wielerrondes en zoals het later ging heten: Pendrecht Pakt Uit! 3 oktober is er een nieuw wielerspektakel in de wijk. Dat wordt er weer wat beter uitgepakt met het oog op de start van de Tour de France volgend jaar.
Agnes Vaillant zit in het bestuur van Wilskracht Werkt. Zij verving projectleider Wil Roode, de projectleider van Wilskracht Werkt. Agnes vertelde over het fraaie werk van de stichting onder andere in Pendrecht. Wilskracht Werkt zorgt voor vrijwilligers bij buurtfeestjes, maar ook bij andere activiteiten in de wijk. En wat ook belangrijk is mensen die bij de stichting vrijwilligerswerk doen worden goed begeleid. Er zijn ook veel stagiaires actief binnen de stichting. Agnes noemde Wil een gedreven vrouw en dat ze is misschien wel de beste omschrijving. Haar gedrevenheid werkt aanstekelijk.
Angelique Kreemers van de jeugd kansen zone kwam met een format om alle activiteiten voor kinderen (12-) in de wijk in onder te brengen en ervoor te zorgen dat iedereen weet wat er te doen is in de wijk. Het format komt vast ook op internet in de toekomst. De aanwezigen werden opgeroepen hun activiteiten aan Angelique door te geven en het format te gaan gebruiken. Het zou zomaar in In de Kijkerd kunnen en ook via deze website op internet kunnen verschijnen. Maar dan moet eerst de informatie door komen bij Angelique.

Na de lunch groeide het gezelschap aan met nieuwe mensen. Diverse projecten passeerden de revue. Wat gaat er gebeuren met de Vrouwenstudio en activiteiten voor en door vrouwen? 50 vrouwen worden gevolgd oor het project Portfolio van Scala. Er komt een welkomstproject onder de noemer Bewoners Begroeten Bewoners.
En er is een bureau in de wijk actief met de wervelende naam Het Stormt, dat zorgt voor een nieuwe imagocampagne in van de wijk Branding van Pendrecht, zoals zij dat zelf noemen. 30 projecten worden gedurende 30 maanden op grote billboards in de wijk uitgezet. Iedere maand een ander project. Binnenkort komt de eerste activiteit naar buiten en dat zal het vervangen van het Monopolybord bij Metrostation Slinge zijn.
U gaat er nog van horen.

Wijkregisseur Harry de Boer van Woonstad Rotterdam deed de organisaties een suggestie aan de hand uit zijn scoutingservaring in Rijswijk. Leg een lijst aan van mensen die zelf sporten of van wie de kinderen meedoen aan de activiteiten van de vereniging en maak ook een lijst van de taken, die er te doen zijn. Laat vervolgens iedereen intekenen op zo’n taak.