Passie en Pasen in de Open Hofkerk

Zondagmiddagmuziek in de Open Hof Kerk

Passie en Pasen

Irene Kleijwegt, alt-mezzo en Jan van Dijk, orgel

Liederen, aria’s en orgelwerken van o.a. Andriessen, Bach, Handel, Pergolesi en Reger.

Zondag 16 maart 2014
Aanvang 15:00 uur
Toegang € 6,00 – pashouders € 4,00 – kinderen t/m 12 jaar gratis

In de pauze is er koffie en thee en kunt u elkaar en de musici ontmoeten.
De ingang van de Open Hof Kerk Pendrecht is Middelharnisstraat 153 A, ongeveer 7 minuten lopen vanaf metrostation Slinge.
De concerten worden mede mogelijk gemaakt door de deelgemeente Charlois en door de kerkenraad van de Protestantse Wijkgemeente Slinge in samenwerking met Rotterdam Orgelstad.

Passie en Pasen

De liederen zijn vooral gekozen in de sfeer van het lijden en de opstanding van Jezus.
Van componist J. W. Franck (rond 1700) hoort u bijvoorbeeld “Passionsbild” en “Auferstehung Christi” en van Pergolesi delen uit het “Stabat Mater”. Aan het einde van het programma worden ook prachtige liederen van Max Reger en Hendrik Andriessen gezongen. De orgelwerken zijn juist gekozen uit het vrije repertoire zoals de preludium en fuga in a van Joh. Seb. Bach en een concert van Handel.

Irene Kleijwegt – alt-mezzo, werd ontdekt door Bram Sintnicolaas, toenmalig dirigent van het Vreewijks Kerkkoor. Hij raadde haar aan zangles te gaan nemen en dat bleek een goed advies. Eerst volgden lessen bij Else Kura en later bij Jan Heije. In 1996 deed zij Staatsexamen klassieke zang daartoe opgeleid door Aafje Heynis. Deze bleef ook haar coach na het succesvol behalen van het diploma.

Irene is lid geweest van semi-professionele koren als Toonkunst Rotterdam, het Residentie Kamerkoor, de Laurenscantorij en het Haags Vocaal Ensemble. Zij heeft deelgenomen aan cursussen voor duo’s zang/piano van de vereniging Vrienden van het Lied en les gehad van gerenommeerde docenten als Elisabeth Cooynans, Thom Bollen en Tan Crone. Ook heeft zij gestudeerd bij Sheila Barnes (Masterclass in Engeland), Francis van Broekhuizen. Momenteel neemt zij lessen bij Maria Acda.

Met enige regelmaat treedt Irene op: liederen, oratoria en cantaten uit diverse stijlperioden hebben haar warme belangstelling. Leerlingen komen graag naar haar lespraktijk waar zij met goede techniek leren met plezier te zingen.

Jan van Dijk is sinds 1982 organist van de Open Hofkerk. Daarvóór was hij organist te Oude-Tonge, Middelharnis en Zierikzee. Zijn vakopleiding ontving hij aan het Rotterdams Conservatorium en aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Hij studeerde orgel bij Piet v.d. Kerkhoff, Arie J. Keijzer en Joh.Th. Lemckert, piano bij Bart Berman en kerkmuziek bij Barend Schuurman. Hij nam privélessen bij Bernard Bartelink en volgde zomercursussen in Haarlem, Mechelen en Salamanca.

Jan van Dijk gaf concerten in o.m. Middelharnis, Zierikzee, Goes, Amsterdam, Utrecht en Rotterdam.
In het buitenland concerteerde hij in Oostenrijk en Tsjechië. Vanaf 1976 was hij directeur van de muziekschool in Barendrecht en later directielid van de Toonkunstmuziekschool voor de Drechtsteden.
Voor zijn muzikale en organisatorische werkzaamheden in Rotterdam-Pendrecht werd aan hem op 20 februari 2000 de Prijs voor Kunst en Cultuur 1999 van de deelgemeente Charlois uitgereikt. Bij zijn afscheid van de muziekschool in 2004 ontving hij de waarderingsspeld van de gemeente Barendrecht.

Ter gelegenheid van zijn 25-jarig jubileum als organist van de Open Hofkerk werd hij in 2007 onderscheiden door de kerkvoogdij met het draaginsigne in zilver en met de Karel de Stoute-prijs van de deelgemeente Rotterdam Charlois. In september 2011 ontving hij het draaginsigne in goud bij de viering van zijn 50-jarig jubileum als organist.
Volgend concert in deze serie: 15 juni 2014 – Studenten van Codarts, Rotterdams Conservatorium: Konstanze Hofer en
Andrew Wright, orgel; Annet Bentschap Knook, trompet en Rosina Fabius, alt.

Volgende concerten:

5 oktober 2014 – Missa Criolla van Ramirez o.l.v. Willem Blonk m.m.v. Léon Lissitza, tenor

14 december 2014 – Vocaal ensemble “Cambiata” o.l.v. Elsa Kloos

Raadpleeg de website:
www.zondagmiddagmuziek.vitaalpendrecht.nl

Informatie bij Jan van Dijk, tel. (0180) 616 452, e-mail janvandijk.organist@upcmail.nl