Pendrecht en Zuidwijk in één beeld

Buiten de kamer van Katja Horeman, de gebiedsmanager van de deelgemeente voor Pendrecht en Zuidwijk, hangt een fotocollage van De Tuin op het Zuiden. Lodewijk Hoekstra lacht je tegemoet. Aan een schroefje hangt een kaartje, dat net over de poster valt en de combinatie van de wijken waar Katje voor werkt mooi symboliseert. Groene Morgen staat erop.
De poster moet al van een tijdje terug zijn, want op de promotieborden in de wijk kom je het portret van Lodewijk Hoekstra van het populaire RTL4 programma ‘Eigen Huis en Tuin’ niet meer tegen.

Zou je nog een gratis ontwerp voor je tuin van Lodewijk krijgen als je een huis in De Tuin op het Zuiden koopt?

ATTA makelaars gingen failliet en werden vervangen door Ooms en Schildtvoorde.

De ontwikkelingen gaan snel en voor je het weet is je affiche enorm achterhaald. De boodschap blijft en het aardige is dat er op een kaartje dat aan een schroefje hangt en over de poster heenvalt GROENEMORGEN! staat.

Op het kaartje worden de kwaliteiten van Zuidwijk bezongen. Ze komen erg overeen met die van Pendrecht. En lijken erg op de manier waarop De Tuin op het Zuiden aangeprezen wordt.

Mooie baan moet die Katja hebben. Twee wijken, twee tuinsteden ook voor iedereen! Het moet geweldig zijn om aan hun toekomst te werken. Er zijn verschillen in het ontwerp en misschien ook wel in het type mensen, dat er woont. Voor de nieuwkomers bestaat dat verschil nauwelijks. Als je veel van hen hoort praten over waar ze wonen zeggen ze: Op Slinge! Dat OP nemen ze over, maar of je nou in Pendrecht of in Zuidwijk woont? Maakt voor hen nauwelijks uit. Je komt vanuit de stad de Metro uit en slaat rechts- of linksaf. Dat Metrostation en die lange weg zijn bepalend voor de naamgeving geworden. Er is ook al een protestantse wijkgemeente Slinge en er zijn al twee scholen die onder de naam Over de Slinge voortleven.
Tegenover het Metrostation staat in Zuidwijk aan de andere kant van de Slinge een groot pand dat door de Stichting Mobiliteit Randstad (Stichting MR) de naam De Slinger heeft gekregen.

Misschien komt dat motto van rond de millenniumwisseling nog wel eens terug in een andere, vernieuwde vorm:

‘Pendrecht en Zuidwijk de nieuwe Tuinsteden voor Iedereen’

De burgemeester van Zwijndrecht herhaalt die slogan nogal eens en blijft hem mooi vinden.

Of spreken we dan inmiddels over ‘Slinge de nieuwe Tuinstad voor Iedereen’?