Pendrecht is te zien in tv-programma De Meldkamer

In het tv-programma De Meldkamer dat iedere zondagavond te zien is bij SBS6 kwam gisteren Pendrecht in beeld. Te zien is hoe in de wasserette op Plein 1953 de overvaller van snackbar Atoom in Oud-Charlois wordt gearresteerd. Dankzij cameratoezicht kon iedere stap van de verdachte worden gevolgd, waaruit maar weer eens het nut van cameratoezicht blijkt.

Overval snackbar Atoom
Dinsdagmiddag 17 februari vorig jaar: er vindt een overval plaats op snackbar Atoom aan de Rietdijk in Oud-Charlois. Hierbij wordt een onbekend geldbedrag buitgemaakt. De overvaller, een Turks uitziende man, vlucht in een kleine blauwe auto.

Cameratoezicht
Observant Roger van cameratoezicht bekijkt direct de uitvalswegen en ziet vrijwel meteen de betreffende auto. De bestuurder rijdt vanaf de Groene Kruisweg de Slinge op en neemt nogal gehaast de bocht naar de Krabbendijkestraat. In de Krabbendijkehof parkeert hij en doet daarbij iets vreemds: met zijn mouwen poetst hij het portier schoon. Alles bij elkaar opgeteld vormt dit voldoende reden om de eenheden te waarschuwen.

mk2  mk1mk4

Sporen uitwissen
Ondertussen stapt de verdachte uit en loopt weg met een rode boodschappentas. Halverwege stopt hij plotseling en gooit, naar later blijkt, het bij de overval gebruikte mes in een rioolput. Net voordat hij de Krabbendijkestraat in loopt, gooit hij de autosleutel in een andere rioolput. Als de agenten ter plaatse komen, vertellen omstanders dat een man, die aan het signalement voldoet, zich vreemd gedraagt in de wasserette. Hij zou zich gedeeltelijk uitkleden en bloedsporen op zijn kleding hebben. Hierop ontruimt de politie direct de wasserette. De overvaller is inderdaad aanwezig en wordt gearresteerd.

mk5  mk6

Straf
De overvaller kreeg 30 maanden gevangenisstraf en toezicht van de reclassering opgelegd. Ook moet hij meewerken aan een psychiatrische behandeling.

Uitzending gemist?
Bekijk hier het fragment genaamd ‘Vluchtroute door wasserette’ dat circa zeven minuten duurt.