Pendrecht naast Cadel Evans in de Wielerrevue

Cadel Evans werd afgelopen zondag in Mendrisio wereldkampioen op een loodzwaar parcours van wel 262,2 kilometer lang. Hij was de derde niet Europese wereldkampioen. De Amerikanen Greg LeMond en Lance Armstrong werden eerder wereldkampioen. Greg LeMond trouwens twee keer. De lijst bestaat verder alleen uit Europese wielerhelden. Veel Belgen en 7 Nederlanders.

Nou is natuurlijk de vraag welke renners komen er naar Pendrecht. Komt Cadel ook? Cadel fietste in de categorie: elite en in de advertentie in het blad staat dat naar de Ronde van Pendrecht op 3 oktober ook eliterenners komen. Om 14:00 uur starten ze en ze kunnen zich verkleden in Gymzaal aan de Krabbendijkestraat 238. De permanence noemen ze dat in wielertermen.

Toch even voor twee uur gaan kijken welke collega’s van de wereldkampioen er dan zijn. Ze hoeven geen 262,2 kilometer af te leggen over hellingen van 10%, want het parcours in Pendrecht is zo plat als een dubbeltje. Een bergtrui zit er dus niet in voor de renners. Cadel Evans deed er trouwens 6 uur, 56 minuten en 26 seconden over. Zijn gemiddelde snelheid zakte tot 37 kilometer per uur. Dat zal zaterdag in Pendrecht een beetje anders uitpakken. De eliterenners fietsen achter derney’s, dus achter brommers. Dan haal je een enorme hoge snelheid. De lengte van het parcours is 80 kilometer. Wedden dat ze binnen de 2 uur weten wie de winnaar is.

De wielrenners kunnen er dus ook bij zijn als Nathalie Makoma optreedt om 16:00 uur op het podium langs het parcours.