Pendrecht Pakt Uit! met een echt wielerspektakel

Wielersport Promotie Rotterdam pakte in 2004 op voorstel van Vitaal Pendrecht een oude traditie op. In samenwerking met wijkpartijen werd De Ronde van Pendrecht georganiseerd. In 2005 en 2006 lukte dat opnieuw en in 2007 en 2008 werd er op een iets kleinere schaal op Plein 1953 een Wielerspektakel georganiseerd.
Op 3 oktober 2009 komt de Ronde van Pendrecht weer helemaal terug en wel op een mooi en snel parcours, dat loopt van de start/finish op de Kerkwervesingel, via de Oldegaarde, Zuiderparkweg en Slinge terug richting start/finish. Nabij ‘de meet’ komt er op de Slinge een gonzend hart van het evenement.
Dat inmiddels Pendrecht Pakt Uit! is gaan heten.

Hardlopen

Het evenement begint met een loopwedstrijd. Hieraan doen scouting De Margrietengroep, basisschoolleerlingen en de Politie Rijnmond mee. Hardlopers van organisaties als de brandweer, RET, Stadstoezicht, Roteb en bewoners zijn van harte welkom.

Dikke Banden Races

Na de loopwedstrijd is het tijd voor de populaire jeugdfietswedstrijden, de Dikke Banden Races. Een jurybus met officials, een start-/finish-doek, een startschot voor elke koers, een huldigingspodium, parcoursgeluid; alles is net als bij een echte profwedstrijd. Alle deelnemers krijgen een rugnummer en een helm, de winnaars een medaille. Van de strijd van de jonge coureurs op hun stalen ros wordt ‘live’ verslag gedaan door een commentator. En of je nu gewonnen hebt of niet: iedere deelnemer kan naar huis gaan met de hoofdprijs van de kidsloterij, een stoere mountainbike.

Scootmobielwedstrijden

Daarna volgen nog de scootmobielwedstrijden en een bewoners- en prominentenrace. Als die zijn gehuldigd, staan de Eliterenners op het programma. Deze eliterenners van Nederland strijden 80 kilometer lang voor een podiumplek en de kussen van de rondemiss. Er kunnen ook nog andere categorieën Amateur-renners rijden. Gezien het parcours wordt het een snelle, spannende wedstrijd.

KTM-motoren

Tussen al het wielergeweld door, zorgen de KTM-motoren voor spetterende demonstraties. De ronkende motoren krijgen veel bekijks.

Attracties

Naast het parcours is gezelligheid troef. Er staan attracties zoals het Tour de France spel, bekend van Holland Sport op tv, een leuke draaimolen, een klimwand, pony-rijden en touwtjetrekken. Op het gezellige horecaterras kan iedereen terecht voor een hapje en drankje, een suikerspin of poffertjes.

Dweilband en Jaarmarkt

Een dweilband zorgt voor een vrolijke muzikale noot. En op de jaarmarkt met kramen langs de Slinge struinen de bezoekers de kramen af naar dat éne koopje waar ze naar op zoek zijn. Er is voor iedereen wat te vinden. Allerlei informatie over Pendrecht en Charlois die bewoners en bezoekers willen hebben, bijvoorbeeld over de ontwikkeling van de Transformatiezone (tegenwoordig De Tuin op het Zuiden), maken een bezoek aan de infomarkt de moeite waard.

Kortom: alle ingrediënten voor een gezellige dag zijn aanwezig!

Muziek

Tijdens de ronde is ook volop muziek te horen. De dweilband, die rondloopt, is al genoemd. Maar er komt meer. Op een podium waar een DJ direct kan inspelen op het publiek, treden tal van artiesten voor u op. De ervaring van de opening van de Olympische Spelen van 2008 leert dat er voldoende lokale talenten zijn die zich willen laten horen. Topattractie van vorig jaar, Bounce, is opnieuw aanwezig. Pendrecht’s held Martin Makoma treedt op met zijn streetdance groep. En ter afsluiting van de dag treedt zijn zus, Pendrecht’s topattractie Nathalie Makoma op.