Pendrecht Universiteit op slotbijeenkomst Buurtalliantie

Hadden wij ook maar zo’n universiteit!’, zei één van de bezoekers aan de slotbijeenkomst van het platform Buurtalliantie in het Pakhuis De Zwijger aan de Piet Heinkade 191 in Amsterdam.

Bien Hofman werd door Ruben Maes gevraagd te vertellen wat zij in Rotterdam deed. Later gaf ze in de grote zaal van het conferentiecomplex een presentatie over de Pendrecht Universiteit en de Kinderfaculteit.

Platform Buurtalliantie? Waar hebben we het dan over?

In 2008 zocht Buurtalliantie een nieuw elan voor de buurtprofessional. Ze deden een pleidooi voor professionals met ambitie en lef, werkers die van platgetreden paden durfden af te wijken, mensen die met collega’s uit de buurt creatief aan de slag gingen met uitdagingen die er lagen. Problemen hielden zich ook toen niet aan sectorele grenzen. Die platgetreden paden betrof het onmachtig navolgen van voorschriften en protocollen van managers en bestuurders die door de schaalvergroting intussen een lichtjaar van de buurt verwijderd waren.

Ze riepen in de steden die we bezochten buurtprofessionals op oplossingen te bedenken die werken, met elkaar en nog beter met en vanuit bewoners. In de 40 achterstandswijken zagen we dat volop gebeuren, omdat er extra geld voor beschikbaar kwam, maar ook daarbuiten ontstonden werkzame allianties die aansluiting zochten bij beschikbare vormen van burgerkracht.

Inmiddels zijn ze vijf jaar verder. De professionals hebben de smaak te pakken en hun trots hervonden, maar het grote geld is op. Wat nu? Doorgaan op de ingeslagen weg van samenwerking in buurten of weer terug naar de kokers? Er klinken zelfs vreemde stemmen die beweren dat bewoners het altijd beter weten en doen dan professionals…

Op de Slotbijeenkomst vond een debat plaats o.l.v. Ruben Maes over de nieuwe professional na de decentralisaties. En waar houden die decentralisaties eigenlijk op, bij de stad of in de buurt?

Dat gebeurde ’s middags met o.a. Elly van Kooten (directeur Maatschappelijk Ondersteuning VWS), Inge Vossenaar (directeur Woon- en Leefomgeving), burgemeester Herman Kaiser (Arnhem) en Albert Jan Kruiter (Instituut voor Publieke Waarden).

Eén van de succesnummers in het kader van de Buurtalliantie zijn de Truien van Loes Veenstra. Weet je het nog? Nee ….. kijk dan even naar het filmpje op YouTube dat inmiddels al meer dan 90.000 keer is bekeken.