Pendrecht-Zuidoost wordt volledig aardgasvrij

Pendrecht-Zuidoost is een van de eerste delen van de stad die volledig aardgasvrij worden.

Vanaf 2050 mag men in Nederland geen aardgas meer gebruiken voor koken en stoken. Dit is beter voor het milieu, want bij de winning en verbranding van aardgas wordt het schadelijke CO2 uitgestoten. Ook is het veiliger wanneer er geen gas meer aanwezig is in woningen. Rotterdam telt momenteel 263.000 aardgasaansluitingen.

Pendrecht een van de eerste gebieden
Rotterdam heeft de eerste vijf gebieden geselecteerd die volledig aardgasvrij worden, waaronder Pendrecht-Zuidoost. De andere gebieden zijn Rozenburg, Bospolder-Tussendijken, een deel van Prinsenland en een deel van Hordijkerveld-Noord/Groot-IJsselmonde. Hier kijkt men samen met bewoners, eigenaren en marktpartijen naar welk alternatief voor aardgas het beste bij de buurt of type woning past. Op de WAT-kaart van de gemeente staat een globale schets van de wijken met wat per wijk het goedkoopste alternatief is.

Woonstad en Nuon
Woonstad en Nuon gaven eerder al aan 600 bestaande Pendrechtse woningen aardgasvrij te maken en aan te sluiten op het Rotterdamse warmtenet. Bewoners gaan dan elektrisch koken en woningen worden verwarmd via industriële restwarmte. Dit zal uiterlijk 2025 gebeuren.