PERSCONFERENTIE over nieuw gezondheidscentrum

Wat er te melden was viel het comité nogal tegen. Ali Abdi Omar, een van oorsprong Somalische Pendrechtenaar, kon na afloop wel zeggen: “ik heb een nieuw woord geleerd: gebakken lucht”. Hij was met het comité meegegaan, omdat hij net een brief in huis ha van dokter Dekkers. “Zij kan ook gedichten schrijven”, zei Ali en: “ze heeft sympathie voor de Somalische kinderen uit de wijk. Ze mag niet weggaan uit Pendrecht”. Maar die handreiking kon er door Lionel Martijn van de deelgemeente Charlois niet gegeven worden.
De belangrijkste mededeling was eigenlijk, dat er op de korte termijn vervanging is voor de vertrekkende huisartsen Dekkers en Van Wijngaarden. Maar de gesprekken om de overdracht te regelen bleken nog gaande te zijn. Dekkers is minder dan een maand in de wijk en Van Wijngaarden vertrekt begin juni.
Op de langere termijn wil men naar wijkgezondheidscentra toe naar het voorbeeld van het centrum Mijnsherenplein in de Millinxbuurt.
Bureau Obelon heeft de opdracht gekregen om te zoeken naar mogelijkheden om verschillende zorginstellingen samen te brengen in dergelijke centra. En men wil daarmee in Pendrecht beginnen. De heer Burema directeur van de DHV sprak van landelijke problematiek, waarvoor landelijke oplossingen moeten komen. Pendrecht is daarbij een speerpunt. Landelijk is sprake van een huisartsentekort en daar komt bij dat huisartsen niet zoveel trek hebben om te werken in de grote steden met al zijn druk op deze eerste post in de gezondheidszorg, dat de huisarts nog steeds is.
Die centra zijn niet nieuw en de vertegenwoordiger van de huisartsen uit Pendrecht dokter Roos, sprak dan ook zijn twijfels uit of het allemaal wel succes zou hebben. Eerdere pogingen om in Rotterdam Ommoord tot wijkgezondheidscentra te komen liepen immers op mislukkingen uit. Voor huisartsen wordt zo’n centrum te duur. Over het centrum Mijnsherenplein wordt gezegd, dat het feite failliet is. Roos typeerde de plannen dan ook als “gebakken lucht”.
Het comité hoorde sceptisch de plannen aan en deed een beroep op alle partijen om er alles aan te doen goede huisartsen als Van Wijngaarden en Dekkers binnenboord te houden.
Of dat gaat lukken is heel erg de vraag. Hetty van Pelt, één van de initiatiefneemsters heeft er een hard hoofd in. Toch faxte zij de burgemeester ’s avonds nog een brief om hem te vragen ook zijn invloed aan te wenden, om naast alle problemen in de wijk en het gevoel in de steek gelaten te worden door alle instanties, één van de peilers van de Pendrechtse samenleving, de eigen huisarts, te behouden. Hetty en haar comité blijven ook Van Wijngaarden en Dekkers bestoken met verzoeken om vooral te blijven. Zij snappen heel erg het gevoel dat beide artsen hebben, te vechten tegen de bierkaai. Ook Ali Omar heeft een e-mailbericht gestuurd naar dokter Dekkers, waarin hij zijn respekt voor haar uitdrukt en haar vraagt in Pendrecht te blijven.
Vooral de Nieuwe Unie kreeg er flink van langs van de kant van het comité. Hadden de verschillende partijen niet even beter hun best kunnen doen voor de artsen om hun plannen om samen aan de Sliedrechtstraat in een HOED-constructie, huisartsen onder één dak, verder te gaan. “Want krijg ik straks nog wel te maken met een huisarts die me kent?”, was een vraag.
Voor de zomervakantie wordt het bedrijfsplan gepresenteerd door Wilbert van den Winkel van Obelon.