Plaatjes uit de Herkingenbuurt

Aan de ene kant van de buurt staat een fraai blokje met bewoners, die er iets moois van maken. Aan de andere ook nieuwbouwwoningen, maar met een heel andere invulling en van de week ging ergens halverwege in de Melissantstraat ineens de brand in een woning.
Vroeger waren er splitlevelwoningen en die voldeden niet meer. In hetzelfde project als de Ostreaflat werden er woon/werkwoningen gebouwd. 12 stuks. Eigenlijk zouden het er 24 worden, maar de markt voor dergelijke woningen bleek er in 2002 niet. De woon/werkwoningen stonden een tijd leeg en er werden mensen in de gelegenheid gesteld om een woon/werkwoning te huren in plaats van te kopen. Uiteindelijk kwamen er ook stichtingen, bedrijven en dergelijke in de twee blokjes, soms zonder dat het woongedeelte als woning gebruikt werd.

In het pand waar de Victory Outreach kerk zat werd vorige week ineens een wietplantage ontdekt. Er kwamen wel 800 plantjes uit. De prijs voor zo’n unit is niet gering, maar een dergelijk gebruik schijnt toch lucratief te zijn.

Verderop in de buurt in de Melissanstraat ging van de week ineens een woning in de brand. Geblakerde balken aan de galerij herinneren er nog aan.

Aan het andere uiteinde van de buurt staat een blokje woningen waar vroeger winkels waren. Er was een bekende fietsenwinkel. Alle winkels verdwenen uit de Herkingenstraat en het blokje ziet er nu zo uit. De eigenaar/bewoners hebben er iets moois van gemaakt.
Zij wonen dan ook in Nieuw Herkingen. Zo werd tenminste het project waarvoor in 2003 de eerste paal geslagen werd genoemd.