Presentatie van studenten van de Rechtswinkel

Bij het Servicepunt Pendrecht houden studenten van de Rechtswinkel van InHolland spreekuur. Woensdag 12 januari presenteerden zij hun ervaringen aan een groep nieuwe studenten op de vijfde verdieping van InHolland aan de Posthumalaan. Zij doen ervaring op bij 3 bewonersorganisaties, het Servicepunt Charlois Noord en in het InHolland-gebouw zelf.

Ouafa Zeroual, die samen met Mitzy, Rebecca, Saïda, Sümera en Radha het spreekuur in het Servicepunt Pendrecht, gaf daarbij een mooi beeld van wat zij tegenkomen bij de Bewonersorganisatie/Vitaal Pendrecht in het Servicepunt.

Kai en Valéry begonnen overigens de presentatie voor nieuwe studenten Rechtswinkel. Daarbij werden er geen doekjes om gewonden. Je komt niet in een gespreid bedje, waar alles geregeld is. En Valéry maakte duidelijk dat je zelf niet alles hoeft te weten, want bij de bewonersorganisaties en in de servicepunten is veel hulp om je heen in te schakelen. En daar moet je je creatief in opstellen. ‘Dat maakt het werk ook erg aantrekkelijk’, vonden de beide inleiders.

Eerlijk gaven zij weer wie er langs komt en waarmee mensen komen. Ook dat is niet alles direct zo zoals je het op eerste gezicht hoort. Kai vertelde over het programma InHolland. Het bezoek daar is laag 2 à 3 per week komt er een medestudent langs en je moet echt doorvragen over wat er nou eigenlijk aan de hand is. En ja er komen natuurlijk op die plek ook veel vragen via de webmail, dus saai is het er niet.

Bij de BOP/Vitaal Pendrecht, ligt de situatie heel anders volgens Ouafa Zeroual. De studenten en de voorziening zijn makkelijk te vinden. Het gaat er heel zakelijk aan toe. Via de balie van het Servicepunt krijgen de bezoekers een nummertje, je zit achter een bureau en er is een computer en telefoon. Er zijn vele partners, bijvoorbeeld er zit ook iemand van SoZaWe, naast andere instanties als de sociaal raadsman. De mensen kunnen er van 10 tot 15 uur terecht, maar kunnen er omdat de BOP langer op eigen verantwoordelijkheid open is blijven komen. Bij de BOP gaat het om huur, zorgtoeslag, schuldhulpverlenen en zaken die bij de sociaal raadsman op tafel komen. En daar kun je in meekijken en veel van leren.
Het vijftal voelt zich thuis in Pendrecht en voelt zich goed geholpen door instellingen daar. De bezoekers zijn erg divers en hebben allerlei verschillende achtergronden.
Over de Tarwewijk vertelde Valéry, dat zij de winkel, omdat het om een nieuwe plek ging, zelf opgebouwd hebben.
Over de BOA, Afrikaanderwijk, deed Muthara haar verhaal. Zij begon ermee dat de plek hier vlakbij is en een hele wereld van verschil met wat je op de hoge school tegenkomt. De meesten mensen zijn allochtoon. De taal is vaak een probleem en per zitting komen er zo’n 30 klanten.
In Feijenoord zit het groepje bij de BOF. Limar vertelde dat die bewonersorganisatie meer dan 30 jaar bestaat en heel leuk is. Er waren Feijenoorders onder zijn gehoor en er ontstond hilariteit.Valéry vroeg of hij reclame aan het maken was.
Docent Peter de Koning deed tot slot een korte toelichting over de belastingdienst-training en het spreekuur dat er gedurende één maand gehouden wordt als de grote vloed van aanslagbiljetten over de mensen uitgezonden wordt.

Valerie en Kai behandelden daarna ook nog twee gevallen om duidelijk te maken wat je nou precies tegenkomt op zo’n spreekuur.

Tot slot kregen de vijf een cadeaubon van Vitaal Pendrecht uit dank voor hun werk.

En samen op de foto natuurlijk.

Ze blijven nog komen in de wijk trouwens, maar hun presentatie is belangrijk voor het behalen van de punten voor hun studie. En de wijk is met hen zeer geholpen. Dus zo’n presentatie aan nieuwe studenten is belangrijk voor de voortgang van het sociaal/juridisch spreekuur in het Servicepunt.