Programma ‘Lekker Fit!’ heeft effect: overgewicht kinderen daalt

Het programma ‘Lekker Fit!’ heeft effect: het overgewicht onder Rotterdamse kinderen neemt voor het eerst af.

‘Lekker Fit!’ is een programma dat de gemeente Rotterdam in 2005 introduceerde om een gezonde levensstijl bij kinderen te bevorderen. Het brengt hen in beweging en maakt de keuze voor gezond eten makkelijker.

Wat is ‘Lekker Fit!’?
In Rotterdam doen al veel basisscholen en kinderopvanglocaties mee aan ‘Lekker Fit!’. Zij besteden extra aandacht aan een gezonde en actieve leefstijl van de leerlingen. Dat houdt in: een derde extra beweegmoment onder schooltijd, lessen over gezonde voeding, de mogelijkheid tot deelname aan extra beweegaanbod na schooltijd, het stimuleren van water drinken, alleen groente en fruit eten tijdens de ochtendpauze en er wordt ‘Lekker Fit!’ getrakteerd.

In 2016 werden in totaal 30.000 kinderen bereikt met de verschillende onderdelen van het programma. Het gaat om 5100 kinderen op de kinderopvanglocaties, en 6500 kleuters en 17.300 kinderen vanaf 6 jaar op 96 basisscholen.

‘Lekker Fit!’ in Pendrecht
In Pendrecht doen de Beatrixschool, Over de Slinge en de Hoeksteen mee aan ‘Lekker Fit!’. Vorig jaar september gaf wethouder Adriaan Visser (o.a. Sport) nog het startsein op de Hoeksteen die toen ook aan het programma begon deel te nemen. Bij Over de Slinge kwamen tijdens een speciale ‘Lekker Fit!’-week enkele jaren geleden al eens drie bekende topsporters op bezoek aan wie de leerlingen vragen mochten stellen.

20170710_140019-2064x1161

Tussentijdse rapportage
Uit een tussentijdse rapportage blijkt ‘Lekker Fit!’ zijn vruchten af te werpen. Het overgewicht onder Rotterdamse kinderen is voor het eerst stabiel en bij sommige leeftijdsgroepen is zelfs een daling zichtbaar. Landelijk is de trend juist stijgend. Maar het percentage overgewicht bij Rotterdamse kinderen is nog wel steeds hoger dan het landelijk gemiddelde. Het programma wordt dus zeker voortgezet.

Hieronder volgen enkele uitkomsten en cijfers uit het onderzoek dat de afdeling onderzoek van de gemeente Rotterdam uitvoerde:
-Het resultaat is vooral te zien bij kinderen tot en met 6 jaar: in 2016 was er ten opzichte van 2008 sprake van een daling van 39%. Kinderen tussen de 10-12 jaar bleven in deze periode gelijk.
-Voor wat betreft obesitas is voor alle leeftijdsgroepen een daling gerealiseerd.
-In wijken met een laag inkomen is het overgewichtspercentage onder kinderen in groep 7 hoger (32,8%) dan in wijken met een hoger inkomen (13,2%).

Meer informatie over het programma staat op de website van ‘Lekker Fit!’.