Raamkunst op renovatieproject De Stroken

In het renovatieproject De Stroken, aan de Ooltgensplaatweg 101 – 155, wordt glaskunst in de portieken aangebracht. Dit als vervolg op de Raamvertellingen Zuiderdiep, in de Middelharnis- en Melissantstraat.

Voor de Raamkunst op De Stroken gaat het nu allemaal wel anders dan Raamvertellingen Zuiderdiep. Het project Raamvertellingen Zuiderdiep werd in 2009 bekostigd door onder andere Pact op Zuid, Stadsontwikkeling en Woonstad Rotterdam. Door gewijzigde omstandigheden bleek het niet mogelijk dat deze keer dezelfde partijen de glaskunst zouden bekostigen. Geen glaskunst aanbrengen op deze markante plek zou een gemiste kans zijn. Peter Hakkoer, projectleider wijken bij Woonstad Rotterdam, heeft contact gezocht met Caro van der Pluijm, Centrum Beeldende Kunst, of zij mogelijkheden zag om toch kunst op deze locatie te realiseren. Zij heeft Woonstad Rotterdam in contact gebracht met Hans Kortman, fondsenwerver van Firma Woord & Daad. Diverse fondsen zijn benaderd en gelukkig zijn er voldoende financiële toezeggingen ontvangen. De logo’s van de verstrekkende fondsen staan hiernaast boven een foto vanaf de zuidkant van het renovatieproject.
Het gaat om Woonstad Rotterdam, Gemeente Rotterdam, Charlois in Actie! van de deelgemeente Charlois, Vitaal Pendrecht, Stichting Job Dura Fonds, Centrum Beeldende Kunst en Prins Bernhard Cultuurfonds.

Toen de begroting eenmaal gedekt was heeft Woonstad Rotterdam opdracht gegeven aan het Centrum Beeldende Kunst om de Glaskunst aan de Stroken te realiseren. De glaskunst wordt op een duurzame wijze, namelijk in glas emaille, geproduceerd. De glaskunst komt op totaal veertien ramen. Glasbewerkingsbedrijf Brabant zorgt voor de productie. Dit is hetzelfde bedrijf als bij de Raamvertellingen Zuiderdiep.

Het bezoek aan het Glsbewerkingsbedrijf Brabant is terug te zien via deze link.

Centrum Beeldende Kunst heeft twee kunstenaars opdracht gegeven voor de realisatie van de glaskunst, Milou van Ham en Jan van de Pavert. Deze kunstenaars worden artistiek begeleid door Olphaert den Otter. Milou van Ham en Olphaert den Otter hebben beiden meegewerkt aan Raamvertellingen Zuiderdiep.

Op dinsdag 28 mei a.s. wordt vanaf 16.30 uur in het regiokantoor van Woonstad Rotterdam, Ooltgensplaathof 1, het definitieve ontwerp gepresenteerd. Hier zijn dan de kunstenaars, Centrum Beeldende Kunst en Woonstad Rotterdam aanwezig om een toelichting te geven.

Ook wordt er ingegaan op kunst in algemene ruimten en de kunstenaars vertellen waardoor zij zijn geïnspireerd. Alle bewoners van Pendrecht zijn dan van harte uitgenodigd.