Ramadan begonnen

Voor moslims gaat er de komende tijd een andere wind waaien. Afgelopen nacht begon voor de meesten de ramadan, de jaarlijkse vastenmaand. Tussen zonsopgang en zonsondergang laten ze hun eten en drinken staan en vrijen ze niet. Voor anderen gaat die tijd de komende nacht in. Dat hangt af van de tijd waarop men met het blote oog de nieuwe maan heeft kunnen zien. Dat is niet overal op de wereld hetzelfde.

Met het vasten gedenken moslims dat de profeet Mohammed de eerste van zijn openbaringen ontving. Die openbaringen vormen samen de Koran. De ramadan vindt altijd plaats in de negende maand van de islamitische kalender. Op die kalender duurt een jaar ongeveer 11 dagen korter duurt dan een ‘westers’ zonnejaar. Het begin van de vastenperiode is niet overal ter wereld hetzelfde en heeft te maken met de stand van de maan.

Niet iedereen hoeft mee te doen: zieken, zwangere vrouwen en jonge kinderen mogen de beproeving aan zich voorbij laten gaan. Tussen pakweg 5:30 en 22:00 uur niets eten of drinken.

De ramadan duurt tot 7 augustus of voor anderen een dag later en wordt afgesloten met het Suikerfeest, waarop overvloedig wordt gegeten.

Iedere avond wordt er uitgebreid gegeten. Veel moslims nodigen buren uit om mee te komen genieten van zo’n maaltijd.

Op zaterdag 20 juli is dat geval in het Turks Huis in Pendrecht aan de Sommelsdijkstraat 35. Wilt u mee eten laat dat dan aan voorzitter Sedat Atacan weten.

U kunt hem bellen op 010 410 03 16 en opgeven dat u wilt komen, vanaf 21:45 uur bent u welkom. De tijd dat de vasten verbroken worden die dag is 21:58 uur.