Ramadan in de zomer en het Turks Huis

De islamitische maand ramadan is al een week oud. Zo in de zomer duurt het vasten een lange tijd. Want het is heel lang licht tenslotte. Hoe vergaat dat de mensen van het Turks Huis?
De deur van het verenigingsgebouwtje gaat iedere morgen om 11 uur open, maar in deze tijd is het vaak vroeger. Veel bezoek komt er niet.

Voorzitter Sedat Atacan is er nagenoeg dagelijks. Donderdag 26 juli waren ook de penningmeester Ismail Uzun en zijn zoon Enes zijn er ook.

Berdien Muller komt langs met haar zoontje Sami komen langs. Berdien is wijkcorrespondent bij De Havenloods en gaat een stukje maken voor het huis aan huis Blad van de volgende week.

Ze wil van alles van de vereniging weten. Ze is zelf moslim geworden, maar doet niet aan ramadan, omdat ze zwanger is. Sedat wil op zijn beurt weer van alles van haar weten. Wanneer ze moslim is geworden enzovoorts.

Berdien heeft veel ruimte in de krant gekregen. Het is tenslotte ook voor De Havenloods komkommertijd. Het wordt vast een mooi artikel.

4 augustus om 21:34 uur is de iftarmaaltijd van het Turks Huis.

Sedat is er van alles voor aan het voorbereiden. Hij wil een toespraak houden en iedereen vertellen over het waarom van ramadan. Hij hoopt dat er net als vorig jaar weer veel mensen komen. Daar doet de vereniging het tenslotte om.

Sedat heeft goede contacten met de islamitische universiteit in Rotterdam en heeft er cursussen gevolgd. Hij is in Mekka geweest op bedevaart, dus bij hem ben je aan het goede adres als je wat beter geïnformeerd wil worden over de islam.

Sedat laat en passant ook zien dat de verenigingsmensen niet stil zitten. Er is een schuurtje gemaakt naast het verenigingsgebouwtje. Het zag er allemaal wat slordig uit. Zo langzamerhand wordt het Turks Huis in Pendrecht een juweeltje in de wijk.