Rapport WRR over participatie overhandigd aan Mark Rutte

Als het goed weer is doen we het op het veld van ADO, stond er in de uitnodiging. Bij matig weer zou het in één van de zalen van het Kyocera Stadion gebeuren, zoals het Haagse Eredivisie Stadion heet.

Nou het weer was meer dan stralend en iedereen kreeg een extra flesje water om het een beetje koel te houden in die brandende zon.

Het boekwerk of liever het rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, WRR, ‘Vertrouwen in Burgers’ werd gepresenteerd. Precies op de middenstip was een vlonder neergelegd en stonden diverse rijen stoelen. Op het podium hield professor doctor Pieter Winsemius een soort van talkshow. Diverse mensen uit het publiek werden uitgenodigd hun verhaal te doen of hun commentaar te geven.

Na ongeveer een uur kwam er een speciale gast. Hij was nog niet helemaal bekomen van zijn reis naar Amerika, maar reageerde toch bijzonder adequaat op wat hij te horen kreeg.

Hij gaf een eerste reactie en beloofde zo snel mogelijk een officiële reactie op papier te zullen leveren.

De boodschap van de commissie van Winsemius was dat er veel meer vertrouwen in de burger zou moeten zijn vanuit de overheid. En mensen serieuzer genomen zouden moeten worden in hun commentaar op de overheid.

Mark Rutte zei te begrijpen waar het in de presentaties om te doen was. Hij is een ‘nakomertje’ en zijn zus werkte vroeger in de wijkverpleging. Zij was zeer teleurgesteld, dat al dat werk vernield was door managers, protocollen enzovoorts. Hij trok daarbij de integriteit van die managers en instellingen niet in twijfel, maar toch ………

Het rapport ging overigens gepaard met andere boekwerken met als titel ‘Vertrouwen in de Buurt’ en ‘Vertrouwen in de School’.
De voorzitter van het landelijke vrijwilligerswerk, Marius Ernsting, benadrukte dat veel vrijwilligerswerk zeer kwetsbaar is en dat het regeringsbeleid er alles aan zou moeten doen dit werk niet bevoogdend te behandelen, maar zorgvuldig te ondersteunen.

De rapporten zijn inmiddels bij Vitaal Pendrecht.