Reactie dagburgemeester op verdwenen Monopolybord

Dit is de reactie van de Pendrechtse dagburgemeester op het bericht van het verdwijnen van het Monopolybord:

“Het Monopolybord was één van de tijdelijke kunstwerken die wijkkunstenaar Rex Mundio in 2004 heeft gemaakt met als bedoeling het opfleuren van slooplocaties.

De Pendrechtse variant van het Monopolybord (bovenste foto) verrees in december 2004 op de hoek van de Slinge en de Ooltgensplaathof. Dit stuk grond ligt al sinds 1994 braak nadat hier de twee rijtjes bejaardenwoningen zijn afgebroken. Het was toen de bedoeling dat op deze locatie het nieuwe hoofdkantoor van (toen nog) OWG zou verrijzen maar als gevolg van de fusie met Stichting Volkswoningen tot de Nieuwe Unie ging dat niet door.
Oorspronkelijk zou het door Rex Mundio vervaardigde bord op 11 december 2004 feestelijk onthuld worden maar vanwege de uitvaart van prins Bernhard werd hier van afgezien. De officiële onthulling vond alsnog plaats op 18 juni 2005 waarbij een nieuwe bewoonster van de Herkingenbuurt vanuit een hoogwerker de eerste pion op het bord heeft gezet. Op het bord stonden de vier buurtnamen van Pendrecht met daarbij enkele straten. Helaas zat in één van de namen een foutje: Kruiningenstraat is geschreven als Kruiningestraat.
Eind september 2005 zijn er drie pionnen bijgeplaatst zodat er vier pionnen op het bord stonden. Het bord is nu verleden tijd maar het perk waarin met buxusplanten de tekst WELKOM IN PENDRECHT staat uitgebeeld is er nog.

Voor wie de berichten op deze website nauwkeurig leest kan het verdwijnen van het Monopolybord geen verrassing zijn. In het bericht “Participatieoverleg in het Pendrecht Theater” van 21 april j.l. staat iets over een nieuwe imagocampagne (die inmiddels een naam heeft: Pendrecht is goed bezig!) met 30 projecten. Het bericht eindigt met de mededeling dat de eerste activiteit het vervangen van het Monopolybord bij metrostation Slinge zal zijn.

Het Monopolybord was een blikvanger als je vanaf het metrostation de wijk binnenkomt, als ik met mensen door de wijk loop liet ik ze altijd dit bord zien.

Langs de Slinge, tussen de Stellendamstraat en de Dirkslandstraat, stonden van september 2004 tot december 2006 in totaal 12 dobbelstenen: 6 gekleurde (middelste foto) en 6 witte. Hier stonden ooit bejaardenwoningen met daaronder garages maar de plek is tot op de dag van vandaag nog onbebouwd.

Op een andere slooplocatie stond vanaf december 2004 een variant op de dobbelstenen. Aan de Oldegaarde, tussen de Ellemeethof en de Zierikzeestraat stonden 12 dominostenen (onderste foto) op de plek van de in de zomer van 2004 afgebroken eengezinswoningen Oldegaarde 976-986. Op 9 december 2006 zijn de dominostenen weggehaald en op deze plek staat nu één van de blokken van het nieuwbouwproject De Eilanden 1.”

Waarvan akte.