Recreatieve Fietstocht door het Buijtenland van Rhoon

In 2009 werden er rond de held van de campagne Pendrecht is Goed Bezig allerlei fietsactiviteiten bedacht. Op 3 oktober 2009 was een heuse Ronde van Pendrecht met allerlei nevenactiviteit. De held was Huib van Dieijen. Het jaar daarop bedacht hij Pendrecht Fietst zich FIT voor de Grand Départ van de Tour de Frans.

Hij bleef het organiseren van fietsevenementen trouw en had voor Pendrecht Fietst zich FIT 2014 twee routes op de fiets bedacht. Een korte van ongeveer 9 kilometer en hij noemde die de recreatietocht en een wat langere tocht fietspuzzeltocht. In het para-medisch centrum De Beweging was gericht aan werving gedaan. Bezoekers waren persoonlijk aangesproken. Dat werkt. Er waren uiteindelijk 16 deelnemers voor de 9 kilometer. Besloten werd om de puzzeltocht te laten vallen. De routebeschrijving is immers nooit weg en er komt vast nog een volgende gelegenheid.

Huib had alles grondig voorbereid en niets aan het toeval overgelaten. Bij het oversteken van kruispunten met de autoweg zorgde hij er samen met zijn zoon René voor dat de automobilisten voorrang gaven aan de fietsers.

Het vertrek lag bij de Middelburgt op Plein 1953 en van daaruit liepen nagenoeg alle de deelnemers netjes naar de Tiengemetenhof. Daar werd opgestapt en ging het direct in twee groepjes naar de Charloisse Lagedijk om daar de Groene Verbinding of de ‘Netkous’ over de A15 te trotseren. Dat lukte niet iedereen. De helling was net iets te steil voor sommige recreatieve fietsers. Langs de Rhoonse Baan ging het naar de Rijsdijk, waar de eerste pleisterplaats lag. De Buytenhof, een zorgboerderij met een winkel en een Theeschenkerij waar je je helemaal op het platteland waant. Even rondkijken voordat je thee of koffie kreeg met iets lekkers erbij, bijvoorbeeld boterkoek. Vooraf had Magda Erkelens van De Beweging gebeld met de theeschenkerij en aangegeven hoeveel mensen ze konden verwachten. De tafel stond dus klaar.

Wil je meer weten van de Buytenhof klik dan op deze link.

Daarna werd op de Oudedijk opnieuw even stilgehouden bij atelier en woning van Marjan Warnaar, goud- en zilversmid, maar ook paardenliefhebber. In haar weiland staan haar paarden en die hebben gezelschap gekregen van de kunstwerken ooit gebruikt op het CHIO. Door kunstenaars beschilderde papier-maché afbeeldingen van dit edele dier. Geen enkele deelnemer had er spijt van even afgestapt te zijn. Na de zorgboerderij een volgende verrassing, dus. Kijk voor meer informatie over Marjan Warnaar op haar website via deze link.

In een rustig tempo werd terug gefietst naar Plein 1953. Op sommige plekken gaf Huib een toelichting op wat er te zien is. Het is maar een korte route, maar toch zie je er veel natuur en zelfs de unieke Blauwe Verbinding waarover je met kano of roeiboot nog meet natuur kun bewonderen aan de zuidkant van Pendrecht. En even later net voor het Businesspark Baris ga je onder de A15 door en passeer je een grote schuif met daarop het woord WATERKERING. De schuif kan in 15 minuten naar beneden om ervoor te zorgen dat et water in geval van verhoging tegengehouden wordt. Der A15 is immers zelf ook een dijk en zo’n tunnel zou een soort gat in die dijk zijn.

De route bleef mooi over een prachtig stukje van de Charloisse Lagedijk, rechtsaf over de Dorpshof, linksaf het Kalverpad over langs de Drechterweide naar de Krabbendijkstraat.

Op Plein 1953 was er voor alle deelnemers een certificaat met een handtekening van Harry Kock, de nachtburgemeester, en Mario, de dagburgemeester, die in zijn weblog met genoegen terugkeek op de tocht.

Lees maar:

Om half 12 wandelen we met de fiets aan de hand naar Plein 1953 waar we een geel Pendrecht Fietst zich Fit t-shirt krijgen en de routebeschrijving. Na de onvermijdelijke groepsfoto gaan we op weg met Magda voorop. Via de Krabbendijkestraat, de Netkous, de Rhoonse Baan en de Rijsdijk fietsen we naar zorgboerderij De Buytenhof in Rhoon. De Buytenhof is een open agrarisch bedrijf met o.a. boomgaarden (waar je zelf appels kunt plukken), een moestuin, een bloemenpluktuin, een boerderijwinkel en de theeschenkerij De Smaak van Buyten. Ik was hier nog nooit geweest en het is verbazend dat zoiets bestaat op een steenworp afstand van de grote stad. Om half 2 hebben we er iets gedronken en daarna fietsten we via een andere route weer terug naar Pendrecht, onderweg bezochten we nog een terrein waar door kunstenaars beschilderde paarden staan.