Reünie Valckensteyn op komst

In september vindt een reünie plaats voor alle betrokkenen van voormalig bejaardenoord Valckensteyn.

Stichting Vitaal Pendrecht/Pendrecht Universiteit en de cultuurscout Charlois organiseren in samenwerking met het Historisch Collectief Charlois een reünie voor alle betrokkenen van voormalig bejaardenoord Valckensteyn in Rotterdam-Pendrecht.

Tijdens de reünie kan iedereen herinneringen ophalen aan die ‘goeie ouwe tijd’ in Valckensteyn. Dit bejaardenoord aan de Burghsluissingel werd eind jaren zestig gerealiseerd om de oudere wijkbewoners zo lang mogelijk zelfstandig in hun eigen vertrouwde wijk te laten wonen. Valckensteyn werd vernoemd naar een voormalig kasteel in Rhoon. In 2012 werd het veertien verdiepingen tellende gebouw afgebroken omdat het niet meer voldeed aan de eisen van deze tijd.

Een aantal jaren geleden zijn de 8 mm filmpjes van Valckensteyn en de projectors in bewaring gegeven aan Stichting Vitaal Pendrecht. Het Stadsarchief (voorheen het Gemeentearchief Rotterdam) toont belangstelling voor het materiaal en daarom vertonen we nog eenmaal het materiaal aan de wijk voordat het naar het Stadsarchief gaat. Ook alle edities van In de Kijkerd, het wijkmagazine van Pendrecht, zullen worden opgenomen in het Stadsarchief.

valck2 valck3

Programma
*Presentatie ‘Valckensteyn door de jaren heen’ door Mario Bosch (dagburgemeester van Pendrecht) en Hans Grootenhuijs  (Historisch Collectief Charlois)
*Korte pauze met live muziek van Armando Monsanto
*8 mm filmpjes van de bouw van het complex, een Sint Nicolaasviering en een bruiloft in Valckensteyn
*Herinneringen uitwisselen onder het genot van een hapje en drankje

Datum en locatie
De reünie vindt plaats op donderdag 1 september tussen 19.00-21.00 uur op Plein 1953 nr. 192 bij Stichting Vitaal Pendrecht. Bekijk ook de uitnodiging Valckensteyn.

Aanmelden
Was u vroeger werkzaam in Valckensteyn, als werknemer of vrijwilliger of via thuiszorg, of bent u familie van een oud-bewoner of zelf oud-bewoner van Valckensteyn? Dan bent u van harte uitgenodigd om de reünie bij te wonen! U kunt zich aanmelden bij Bien Hofman, via b.hofman@stichting-vitaalpendrecht.nl. De toegang is gratis.

Meer informatie
Een uitgebreid verhaal over de geschiedenis van Valckensteyn is hier te lezen. Bekijk ook een fotoalbum met 125 foto’s gemaakt door Mario Bosch.

Bron foto’s: Mario Bosch