Saïna zoekt enthousiaste Antilliaanse vrouwen in Pendrecht

De laatste twintig jaar zijn er diverse activiteiten in de wijk geweest waarbij Antilliaanse vrouwen een belangrijke rol speelden. Meestal kwam dat door een goede gangmaakster.

Mevrouw Hazel was zo iemand. Zij begon in het kader van de Opzoomerdag op 28 mei 1994 een groep, die tot voor kort nog steeds bij elkaar kwam in de Middelburgt. Zij noemde de groep Amarylus.

Maureen Maria was een andere, die in 2002 de verkiezingen van de liefste moeder van Pendrecht organiseerde en ervoor om met jongeren de PHB (brassband) op poten te houden. Later begin 2003 stond ze met Baby Jamanika vooraan bij het organiseren van de stille tocht voor Serdar Soares.

Andere voorbeelden zijn Diana Henriquez, die in de Melissantstraat met Opzoomeren begon en Mila Adamus die ging voor een softbalclub voor de jeugd van Pendrecht. Er zijn er nog meer te noemen.

Ze waren actief in de Vrouwenstudio Anganieta. En organiseerden activiteiten met het SWA. Of waren actief in de culturele vereniging Cultarant.

Dat is de laatste tijd een beetje ingezakt. Er is bijvoorbeeld het Vrouwenhuis Vitale Wereldvrouwen, maar daar zijn weinig Antilliaanse vrouwen actief in.

Om dat vuurtje weer een beetje aan te steken heeft Saïna Lucio een opdracht gekregen van de stichting De Meeuw om in gesprek te gaan met een aantal vrouwen in Pendrecht en om langs die weg te komen tot een nieuwe actieve groep in de wijk.

Saïna woont sinds 2008 in Pendrecht. Zij is actief in de carnavalsgroep Elegance. Ze vindt Pendrecht een prachtige wijk om in te wonen. En raakte tijdens de campagne Pendrecht is Goed Bezig betrokken bij een aantal activiteiten in de wijk. Zo werd er een mini zomercarnaval georganiseerd met de naam Exotic Pendrecht in 2010 en deed de groep Elegance ook mee aan Pendrecht een wijk waar muziek in zit van 2011.

Heb je interesse of ken je mensen die mee zouden willen doen. Neem contact op met Saïna via sainalucio@gmail.com

Op de foto Saïna op gesprek bij Vitaal Pendrecht.