Seminar van de Sportfaculteit over de Olympische Spelen van Pendrecht

Het was niet alleen werken. Er was ook verstrooiing. Bijvoorbeeld muziek van Armando Monsanto met Demeseado Corazon en een heleboel andere songs en de kleine Halan Do op keyboard met Fur Elise en Monsoon van Tokio Hotel. De moeder van Hanan en de Passage hadden gezorgd voor hapjes en drankjes, die weer uitgeserveerd werden door deelnemers aan het Kangarooproject. Kortom allerlei initiatieven uit Pendrecht deden mee.

Nanne Boonstra van het Verwey Jonker Instituut en onderzoeker naar onder andere de invloed van sport in het buurt- en wijkwerk hield een korte inleiding over de rol van sport in de buurt. Nanne heeft twee publicaties over dit onderwerp op zijn naam staan. Sommige Rotterdamse wijken hebben weinig of geen sportverenigingen. Deze wijken hebben een schoolsportvereniging opgezet. Kinderen kunnen dan dichter bij huis sporten. Alle trainingen worden nabij of in de school gegeven.
“De schoolsportvereniging lijkt dé manier om kinderen structureel te laten sporten in wijken waar sportverenigingen uit het straatbeeld zijn verdwenen. Schiemond, Pendrecht, Katendrecht en Afrikaanderwijk hebben een schoolsportvereniging en in Beverwaard en Lombardijen weten kinderen de weg naar de georganiseerde sport nu eveneens goed te vinden. Ook al waren daar wel sportverenigingen, voor de kinderen (en de ouders) bleek de drempel vaak te groot om lid te worden van de vereniging in de buurt,” aldus de onderzoeker. Hij had naar de website www.olympischespelenpendrecht.nl gekeken en somde op wat er allemaal gebeurd was en hoeveel kinderen op de scholen en mensen in de buurt hadden meegedaan. Volgens hem een uniek gebeuren, waarvan hij de hoop uitsprak dat het Pendrecht positief op de kaart heeft gezet. Hij eindigde met die vraag. Daar kwam niet direct een antwoord op, maar wie weet gaan Nanne of de Sportfaculteit Pendrecht er nog een vervolgonderzoek aan wijden.
Vervolgens gingen verschillende sporters en spelers uit de wijk op de bank met Bien en Nanne. Bien Hofman nam via RotterdamIdee het initiatief tot de Olympische Spelen van Pendrecht. Henk van der Velden van de schaakverenging uit de wijk toonde zich enthousiast over het initiatief.
De darters vertelden hoe zij begonnen waren en hopen op een olievlekwerking in de wijk. De sjoelers waren blij met de uitwisseling. Zij sjoelden niet alleen met de mensen uit hun eigen flat, maar kwamen ook eens een keer uit tegen andere spelers.
Halan vond het erg leuk dat zij als jonge muzikant mocht spelen voor een groot publiek. Zij doet ook aan paardrijden en er werd een afspraak gemaakt om met de opa’s en oma’s uit de wijk een keer naar de manege te gaan en ook eens op de rug van zo’n edele viervoeter te gaan zitten.
De jury (het Olympisch Comité van Pendrecht) was erg tevreden en verrast door wat er allemaal in de wijk gebeurt. De jury kreeg overigens een daverend applaus van de aanwezigen en ook de deelnemers aan het kangarooproject viel een applaus te beurt.

Conclusies komen later als de aantekeningen van alle deelnemers verwerkt zijn. Maar een willen we u niet onthouden. De Olympische Spelen van Pendrecht komen vast over 4 jaar terug. Maar samen zo’n sportuitwisseling doen in de wijk kan geen 4 jaar op zich laten wachten. Volgend jaar is er vast iets van de Pendrechtse wereldkampioenschappen. Riet Vervoort werd op de avond bewierookt als een wereldkampioen klaverjasser (of heet dat klaverjasster?) Zij haalde in een korte tijd een records aantal punten en een klaverjastoernooi is volgend jaar vast en zeker een onderdeel van de Pendrechtse Wereldkampioenschappen.
Houd de zaken bij op de pagina van de Sportfaculteit.