Sint Bavokerk Monument!

Minister Jet Bussemaker maakte, zich een beetje verontschuldigend voor de tijd waarin je steeds over bezuinigen en minderen hoort, bekend welke monumenten zij als monument wil aanmerken.

Eigenlijk is Pendrecht in zijn geheel zo’n monument. In 2001 werd er al eens een boek uitgegeven en gesproken over de monumenten van de werderopbouw en in dat boek nam Pendrecht een prominente plaats in. Maar als beeldbepalend van die wijk, zie je vaak de kerk aan de Slinge. Die kerk valt veel mensen tenslotte op.

Niks ten nadele van de Christus Triomfatorkerk en de Open Hofkerk en hun kwaliteiten, maar het beeld van de wijk wordt toch vooral bepaald door de kerk waarvoor het geld bijeengebracht werd door die wederopbouwers.

Ed Goverde voorzitter van de deelgemeente Charlois brengt de arbeid, die zijn vader daarvoor verricht heeft, met een mooi saluut in beeld op twitter: @EdGoverde De kerk waarvoor vader nog geld inzamelde met zijn bouwfonds nu monument? Hij zal het mooi vinden ‘boven’! #StBavo #pendrecht #@CharloisNu

Over de parochie:

De parochie ontstond na de oorlog toen veel arbeiders naar Rotterdam trokken. Het dorp Pendrecht werd een wijk van Rotterdam. In 1955 werd de noodkerk in gebruik genomen aan de Rollostraat. In 1960 kon het nieuwe kerkgebouw aan de Slinge in gebruik worden genomen. In 2004 fuseerde de parochie met de naburige parochie van O.L.V. Onbevlekt Ontvangen tot de O.L.V. van Lourdesparochie, waarna de laatstgenoemde kerk werd gesloten en inmiddels ook is gesloopt. Sinds 2012 maakt de parochie deel uit van de Parochiefederatie Maria Magdalena.

Over het kerkgebouw:

Het moderne kerkgebouw is ontworpen door H.N.M. Nefkens. Het bestaat uit een grote centrale kerkzaal met een galerij. Het dak wordt omhoog gehouden door zeven betonnen spanten die over de kerk heen gebogen zijn. De zuidwand bestaat uit glas-in-beton van de hand van Bob Zijlmans.

Misschien wordt het nu ook makkelijker om die laatstgenoemde wand ook weer met de speciaal daarvoor aangebrachte verlichting in de kerk aan te lichten. De koster, Bertus de Groen, zou daar heel gelukkig mee zijn.