Sinterklaas niet te paard maar in brandweerauto

Woensdag 1 december begon de intocht van Sinterklaas wat later dan de aangekondigde 13:15 uur.

Hij zou op de Slinge arriveren ter hoogte van café Thuishaven. Het paard werd vanwege de kou en de straffe wind op stal gelaten.

Sinterklaas kwam in een heuse brandweerauto. Eigenlijk nog mooier. De Pieten zwaaiden van ver en natuurlijk loeide de sirene alsof er ergens een laaiende fik was.
Nou dat fikkie was er dus niet. Kinderen stonden in de bittere kou te blauwbekken. Toen de Goed Heiligman met de Pieten uit het rode gevaarte stapten gingen ze helemaal los.

Er volgde een grandioos Sinterklaasfeest. In de Middelburgt was de Sint bij de Kindercampus, maar hij ging eerst met kinderen die niet op de Kindercampus zitten het Servicepunt Pendrecht in.

Om half vijf werd Sint uitgezwaaid bij de Middelburgt. De kinderen achterlatend met een cadeautje en kruid- en pepernoten in overvloed.

Uiteindelijk redde de Winkeliersvereniging Pendrecht de intocht van Sinterklaas. Want wel meer dan honderd kinderen hadden zich ruim voor 13.00 uur verzameld aan de Slinge tegenover de Kerkwervesingel.

Chantal, één van de kinderen met een zelfgemaakte pietenpet op, had er al geen hoop meer op dat de Sint nog zou komen. Gelukkig had de winkeliersvereniging Pendrecht dit allemaal goed begrepen en was snel begonnen met een hulp actie. Eerst werd de politie gebeld. Misschien zou er een helikopter geregeld kunnen worden. Uiteindelijk was het de brandweerkazerne van de Mijnsherenlaan die Sinterklaas met een brandweerwagen ophaalde en met loeiende sirene de Kerkwervesingel op kwam en Sinterklaas met zijn Pieten in Pendrecht bracht.

Met deze intocht deed Carla van Houten als held van de campagne Pendrecht is Goed Bezig op de juiste manier haar intrede. De winkeliersvereniging zorgde samen met de Kindercampus dat Sinterklaas alsnog ingehaald kon worden en er een gezellige middag volgde.

Aan de Slinge tussen de Thuishaven en Primera zette Joop Stobbe, projectleider Pendrecht is Goed Bezig, het op een zingen en wist alle kinderen mee te krijgen.

In het Servicepunt Pendrecht werd voor Sinterklaas opnieuw gezongen en gedanst. De kindertekeningen waren er opgehangen en een jury bepaalde welk kind de fraaiste tekening had gemaakt.

En in de Middelburgt waren er allerlei leuke spelletjes met de Kindercampus-kinderen, waarmee zij een zwarte pieten diploma van de Kindercampus Pendrecht konden verdienen.

Kortom het was guur die eerste december, maar er gebeurde heel erg verwarmende activiteiten. En dat is toch eigenlijk allemaal de bedoeling van Sinterklaas. Ook in die zin begon de maand van Carla van Houten van de Winkeliersvereniging, die zich inzet voor de winkeliers van de wijk, op de juiste manier. Er volgen nog meer verwarmende activiteiten de komende maand.