SP komt buurten in Pendrecht bij de Pendrecht Universiteit

Gerard Boom voorzitter van de Bewoners-organisatie Pendrecht(BOP) en ‘nachtburgemeester’ Harry Kock en ere-doctor van de Pendrecht Universiteit, zijn vrouw Elly Kock, Elly Pesik heette het gezelschap van de tomaat welkom op de Pendrecht Universiteit. Als zo vaak werd de recreatieruimte van de Schouwen Duivenland – flat het vertrekpunt. Een uitgebreide lunch gemaakt door de activiteitengroep van de flat zorgde ervoor dat groep de mars door Pendrecht aan kon. De Pendrecht Universiteit liet haar netwerk in de wijk zin.
Elly Pesik verelde ook over Rita’s reisbureau, dat vakanties voor mensen met een smalle beurs regelt, maar ook Elly Kock en Maja den Hollander van het Opzoomerteam van de Zuiderkroon vertelden over hun activiteiten.
Ze vonden het moeilijker mensen met een koopwoning te betrekken bij de buurtactiviteiten. Dat koophuizen en kopers beter zouden zijn voor de wijk gaat hier in Pendrecht in ieder geval niet op. Sonja Krijgsman, secretaris van de winkeliersvereniging Plein 1953 en Carla van Houten, voorzitter van diezelfde vereniging, vertelden dat het betaald parkeren in Pendrecht een probleem is en dat terwijl het in het aangrenzende Zuidwijk gratis parkeren is. Dan is bus 77 sinds 2005 ook nog eens verdwenen. Dit alles weerhoudt veel kanten er van naar Plein 1953 te komen en dat allemaal in een herstructureringswijk, waarvan het proces veel te traag verloopt. Een enorme leegloop in het winkelbestand is het resultaat, er komen steeds minder klanten. Samen met de SP zijn de bewoners wederom in actie gekomen om de bus terug te krijgen in de wijk. Maar dat is niet alles, er is ook is er een brief geschreven aan het stadhuis om compensatie te eisen voor de ondernemers. Ook is er een pilot van start gegaan om een uurtje gratis te parkeren bij Plein 1953, misschien een mooie aanzet voor het Stop&Shop project, kort gratis of goedkoop parkeren in winkelgebieden, dat driekwart jaar geleden is voorgesteld in de gemeenteraad.
De bewoners hebben niet het idee dat er naar hen geluisterd wordt door de gemeentepolitiek of het nu gaat om bus 77 of over het parkeerbeleid waar zeshonderd handtekeningen voor zijn opgehaald, bewonersinitiatieven worden gewoon genegeerd. Maar… de bewoners geven niet op.
Bedrijsleider Vermeeren van de PLUS supermarkt vertelde dat het filiaal bij zijn eerste werkdag was overvallen. Voor beveiliging is geen geld. Hij heeft veel profijt van het gratis parkeeruurtje, meer klanten.
Yeter Kot in de Middelharnisstraat woonde in de Ellewoutsdijkstraat, die inmiddels afgebroken is. Ze liet het gezelschap trots haar nieuwe betaalbare samengevoegde woning zien. Een succesvol project van woningcorporatie de Nieuwe Unie. Zo kan het dus ook.
Er werd afgesloten in het Servicepunt Pendrecht. Nel ten Have die het klantcontactpunt bezet waar ze bewoners helpt met het invullen van formulieren voor ziekenkosten tot belasting. Dit doet ze zonder beschikking te hebben over de juiste middelen, een computer bijvoorbeeld. Maar gelukkig bezit ze over een flinke dosis enthousiasme.
De inzet en de actieve houding van de bewoners in de wijk Pendrecht stemt hoopvol en wellicht stemmen ze de volgende keer ook allemaal SP om hun dromen echt te verwezenlijken met bijvoorbeeld een bus 77 die iedereen weer op de plaats van bestemming brengt in deze kansrijke wijk.

Met dank aan de verslaggever op de site van de SP. Daar zijn meerdere foto’s van het bezoek te bewonderen. Zie: http://rotterdam.sp.nl/bericht/22670/080121-buurten_in_de_wijken_pendrecht.html