Speeltoestellen in Neeltje Jans getoetst

Frank van der Heul is adviseur speeltoestellen bij de BSW. De toestellen op Speeltuin Neeltje Jans hebben geen geheimen voor hem.

De firma die ze geleverd heeft maakte een offerte voor het onderhoud. Daaruit rolde een bedrag dat de vereniging van de Neeltje Jans bij lange na niet op de rekening heeft staan. Er is al met de portefeuillehouder, Michel de Baan, overlegd of er wat extra geld kan komen om het echt noodzakelijke onderhoud te doen.

Frank had een paar handige instrumenten bij zich om de veiligheid van schommels en dergelijke vast te stellen. Ringen die hoger dan een meter hangen en onvoldoende diameter hebben kunnen gevaarlijk zijn voor de vingers van kleine kinderen. Dat soort kennis heeft hij in huis en daarmee zijn de toestellen getoetst. Er zullen voor een aantal van die ringen doppen moeten worden aangeschaft. Die doppen werken als popnagels en zorgen ervoor dat kinderen hun vingers er niet meer doorheen kunnen steken.

Sommige planken zijn behoorlijk dor verrotting aangetast en moeten vervangen worden. De meeste balken blijken in orde te zijn. Soms zal een balk omgedraaid moeten worden en dan kan ie nog jaren mee.

Het karakteristieke treintje zal grondig moeten worden aangepakt. Niek Beeke heeft er om die reden rood wit lint omheen gehangen.

TOS, niet van het buitenspelen, maar de onstoppingsdienst is ook langs geweest en heeft de toiletten doorgeblazen. Joke Spijkers en Lenie Beeke hebben het keukentje grondig schoongemaakt.

Kortom de speeltuin kan er weer tegen.

Dat is maar goed ook, want als de Marathon zondag langs loopt zal de tuin open zijn en op 23 april wordt het Internationaal Kinderfeest gevierd met het Turks Huis in Pendrecht. En er zijn ook ideeën om op koninginnedag of eh ….. kroningsdag open te gaan en iets feestelijks te organiseren.

Het succes van het paasfeest op tweede paasdag is kennelijk goed bevallen.