Spetterend Internationaal Kinderfeest

Na intensieve voorbereidingen kan worden terug gekeken op een mooi, gezellig en gelukkig droog Internationaal Kinderfeest van het Turks Huis in Pendrecht. Elk jaar wordt een mooi programma opgezet met artiesten en inzet van de kinderen zelf. Dit jaar was het feest op de speeltuin Neeltje Jans en op de echte feestdag dinsdag 23 april.
Na alle voorbereidingen kan worden terug gekeken op een mooi, gezellig en ook vooral droog Internationaal Kinderfeest.
Maar elk jaar blijkt ook weer dat kinderen beslist niet geregisseerd willen worden en hun eigen gang gaan.
Een zo hoort het ook. “ Grote” mensen houden van vergaderen en vooral veel praten maar daar denken kinderen duidelijk anders over.
Gelukkig was het feest in speeltuin de Neeltje Jans en konden de kinderen volop genieten van alles wat een speeltuin te bieden heeft.
Een paar jaar geleden was het in de bouwspeeltuin van “Ome Frans” ja die is ook nog steeds niet vergeten en met dat voorbeeld zal Sedat Atacan, voorzitter van de vereniging Turks Huis in Pendrecht en organisator van het feest gedacht hebben dat doen we weer, geheid succes.
Veel muziek en dans van the Rainbow Arts Group van Stella Tang en heerlijke vers geperste appelsap van Lenie en Niek Beeke.
De kinderen hebben zich heerlijk kunnen uitleven op de djembé’s van Bambata en om 16.00 uur arriveerde Alaattin Erdal van het dagelijks bestuur van de deelgemeente Charlois, sprak een heel kort openingswoordje en er werd even later aan een ad-hoc bijeengeroepen kinderraad drie vragen gesteld:
• Hoe ziet jouw ideale speeltuin eruit,
• op welke tijden zou de speeltuin open moeten zijn en
• wat denk je van een leeshoek.
Op alle drie de vragen zijn verrassende antwoorden gegeven. Over het algemeen zijn de kinderen erg tevreden over de speeltuin, vinden hem veilig en leuk om in te spelen. Er zou nog wel een voetbalveldje met kunstgras in mogen en wat meer op sport gerichte toestellen. Maar de grootste verrassing was dat alle kinderen graag worden voorgelezen en dan ook graag een leeshoek willen.
Het “ oudste” lid van de kinderraad wil zelf ook wel de kleine kindjes voorlezen.
De leeshoek komt er. Op Internationaal Kinderfeest zijn kinderen immers de baas.
De eerste stoeltjes en een tafeltje zijn er al en boekjes liggen, gestickerd met de naam van de speeltuin en al, op de plank te wachten tot ze in een boekenkastje uitgestald kunnen worden. En natuurlijk gelezen kunnen worden.
Er zijn om en nabij de 500 kinderen en volwassenen op het feest geweest. Dat kon “gemeten” worden door de popcorn, drankjes en overheerlijke pizza’s.
Er dreigde een tekort maar dat werd opgelost door ze doormidden te snijden en zo was er toch genoeg voor iedereen.

Een groot aantal vaders, moeders en andere vrijwilligers hebben hun best gedaan er iets moois van te maken. Af en toe ging er wel iets fout, maar dat hoort er gewoon bij.
Complimenten voor alle leden van het Turks Huis die na afloop de tuin weer netjes hebben opgeruimd. Mikey, al jaren vrijwilliger in de speeltuin keek uit het raam van het clubhuis en merkte op: “ Het lijkt net of ik het gedroomd heb. Je kunt helemaal niet meer zien, dat hier meer dan vijfhonderd mensen zijn geweest.”