Sportcollege van de Sportfaculteit Pendrecht

Is er een goed sport- en spelklimaat in Pendrecht? En is er door de veranderde bevolkingssamenstelling behoefte aan andere vormen? Gaat het de bestaande clubs nog voor de wind?
Dat waren vragen waar de hockeyers, voetballers, korfballers, klaverjassers, oudergymnastiekbeoefenaren, judoërs en honkballers hun licht over lieten schijnen.

Gespreksleider Coen Nederpel zorgde voor een gemoedelijke sfeer, waarin alle aspecten van sporten en spelen in de wijk aan de orde kwamen.

De Toneelwinkel of onze foyer zoals Cees Bavius, de regisseur van het Pendrecht Theater, de ruimte pleegt te noemen, was de plek waar zo’n 55 sporters en professionals zich bogen over het wel en wee van de verschillende verenigingen en initiatieven in de wijk.

Sommige clubs gaat het voor de wind. DEHMusschen doet goede voetbalzaken als gevolg van de schoolsportverenigeing en de hockeyers gaat het goed. Ook Young Up zit in de lift.

Minder goed gaat het met de korfballers van Unicum. Die weten nog net het hoofd boven water te houden. Misschien biedt de uitgestoken hand van Wilskracht Werkt! uitkomst. Wil Roode van die organisatie bood aan met vrijwilligers Unicum te helpen om ook buiten de avonden en weekenden het korfballen onder de aandacht van kinderen in de wijk te brengen.

De jeugd heeft de toekomst. Dat werd in het gesprek met Coen na een korte pauze duidelijk. Daarvoor werd ook nog gesproken over judo, klaverjassen en ouderengymnastiek. De judoërs zoeken een geschikte ruimte. Klaverjassen en oudergymnastiek voorzien vooral in het op peil houden van de sociale cohesie en de participatie van ouderen. Sjoelen en jeu de boulen zijn ook activiteiten, die veel beoefend worden in Pendrecht.
Het voorbeeld van Banda di Kas werd op een leuke manier bekeken, de softbalvereniging, die maar een korte tijd bestaan heeft, en in die tijd wel bij 40 kinderen het vuurtje aangestoken heeft. De kinderen willen verder en Elvis wil hen coachen. Mila Adamus, één van de moeders, wil er ook alles aan doen om van de kinderen honkbalkampioenen van de toekomst te maken. Zij wil ook niet meer horen dat het een Antilliaans sport is. Alle kinderen van de wijk vinden softballen mooi en willen graag leren hoe het slaan en vangen van de zware bal onder de knie krijgt. Kurt Willems van de Sportstimulering Charlois toonde zich een warm pleitbezorger voor de softballertjes. Met behulp van de kwartiermaker van de sportfaculteit is er een gedegen plan gemaakt en kan er op korte termijn opnieuw getraind worden.

Ed Goverde de portefeuillehouder van de deelgemeente sloot de rij af. Coen vroeg hem wat hij van de inbreng van de sporters geleerd had.
Sport is niet zijn portefeuille, maar hij heeft wel een geschiedenis in de sportwereld liggen. Bovendien is Goverde de lijsttrekker van de PvdA in de deelgemeente Charlois en wie weet straks wel verantwoordelijk voor de sport in Charlois.
Ed Goverde kent Pendrecht als zijn broekzak en wil gaan voor een nieuwe sportaccommodatie in de wijk. Hij plaatste rake kanttekeningen bij wat hij gehoord had en Pendrecht zal er vast nog van horen.

Het verslag van het college van de Sportfaculteit Pendrecht komt later ook nog op deze pagina.