Sprekers vanuit Woonstad Rotterdam

Marja de Bruyn begon heel lang geleden haar loopbaan bij de woningcorporatie in Pendrecht. Toen nog OWG en er waren dan ook heel wat collega’s van haar op de bijeenkomst. En die hadden ook allemaal hun eigen bijdrage.

Debby Smit begon met haar boodschap en dankwoord aan haar bestuurder: “Participatie heb je hoog in het vaandel staan en waar je met hart en ziel in gelooft. Zonder participatie geen leefbare-vitale wijken, geen betrokkenheid, geen draagvlak. Jouw gedachtegoed wordt al door veel collega’s uitgedragen sommige omdat het moet maar het merendeel omdat zij erin geloven. Door ervaringen op te doen en er open voor te staan, soms jezelf zelf kwetsbaar op te stellen. Per slot van rekening zijn wij allemaal klant.”
En Debby ging verder door Marja te typeren als een mensen mens, altijd betrokken, maatschappelijk bewogen, op afstand maar toch dichtbij. Anticiperend, niet stilstaan maar beweegt mee. Recht door zee en doelgericht, weet waar ze voor staat. Een vrouw met een warm hart, uiterst loyaal en betrouwbaar.
Debby noemde het afscheid van Marja: geen makkelijke beslissing en niet over 1 nacht ijs. Wikken en wegen. Maar na vele tropenjaren een begrijpelijke stap. Haar tip was: prijs niemand om zijn/haar kwaliteiten, voeg deze toe aan die van jezelf, zo ontstaat er een mooi geheel. En besloot met: “Marja, ik wens je een heel gelukkige en gezonde toekomst toe samen met je gezin.”

Peter Hakkoer was de volgende collega van Marja. “We kennen elkaar ongeveer dertig jaar. DERTIG JAAR!!! We hebben samen de inplaatsingen van toekomstige bewoners in de nieuwbouw aan het Charloisse Hoofd in 1983 gedaan. Daar wonen nog steeds actieve bewoners van het eerste uur. Zoals de families Vis, De Reus en Molenaar. Wij zijn allebei oud bewoners van Pendrecht. Vanuit die tijd kan ik me menige vrijdagavond herinneren met een biertje of glaasje wijn en natuurlijk klaverjassen. Jij bent nog steeds bewoner van Rotterdam. En inderdaad, je hart ligt in Rotterdam. Wat ik nog steds niet begrijp is waarom je het toen het belangrijkste vond om Amsterdams te klaverjassen ipv Rotterdams.”

Harry de Boer was de volgende spreker. Hij bedankte Marja voor het werk dat hij gekregen had in Pendrecht. Wijkregisseur was een vondst van haar en Harry doet dat met plezier en heeft de nodige zaken in de wijk vanuit Woonstad aan weten te pakken en samen met de deelgemeente en andere partijen tot een goed einde weten te brengen.

Nico Ros sloot de rij van sprekers vanuit Woonstad. Hij ging vooral in op het project Pendrecht is Goed Bezig en de helden. ‘We hebben daar vaak ons hart bij vast gehouden, maar kijken toch terug op een succesvolle tijd met prachtige voorbeelden van projecten van bewoners in deze wijk.’