Startsein voor het Donkere Dagen Offensief

Burgemeester Aboutaleb gaf afgelopen vrijdag, bij het vallen van de avond, het startsein voor het Donkere Dagen Offensief inbraakpreventie. De klok is een uurtje terug gegaan en de winter staat weer voor de deur. Nu het steeds vroeger donker wordt, neemt de kans op inbraak helaas ook toe. Tijdens het ‘Donkere Dagen Offensief’ zet de gemeente Rotterdam in samenwerking met de politie, het ministerie van Justitie en Veiligheid én vooral ook bewoners, zich in om bewoners van Pendrecht te helpen met vijf praktische tips die de kans op een inbraak met 50% verminderen.

Net als in voorgaande campagnes helpt de gemeente Rotterdammers met vijf praktische tips om zelf de kans op een inbraak te verkleinen. Dit doen we niet alleen; politie, Stadsbeheer, ministerie én bewoners zetten zich allemaal in om het aantal inbraken te verminderen. Geen van deze partijen kan het probleem alleen oplossen, maar samen komen we heel ver. De centrale boodschap is daarom: Samen maken wij, Rotterdam #inbraakvrij!

Wat doe jij?

Tijdens het Zomeroffensief is de centrale boodschap al stevig verspreid. Voor het Donkere Dagen Offensief wordt er nog iets extra’s toegevoegd. Er wordt Rotterdammers op de man af gevraagd: wat doe jij? Er kan namelijk alleen sprake van ‘samen’ zijn als je zelf ook iets doet. Veel bewoners kennen de tips bovendien al. Maar doen zij er ook hun voordeel mee? Doe je bijvoorbeeld echt altijd de deur op slot? Of trek je hem gewoon dicht als je de kinderen even naar school brengt? We houden mensen daarom een spiegel voor met de aangepaste boodschap: Hoe maak jij, Rotterdam #Inbraakvrij?

5 tips op een rijtje

Tip 1 – Niet thuis? Laat binnen en buiten een lichtje branden.

Tip 2 – Draai deuren en ramen altijd op slot.

Tip 3 – Leg waardevolle spullen uit het zicht.

Tip 4 – Vraag je buren op te letten als je weg bent.

Tip 5 – Verdachte situatie? Bel direct 112!

Bekijk ons eerdere artikel voor filmpjes met de inbraakpreventietips hier.

De partners van Rotterdam #inbraakvrij zetten zich tijdens de donkere dagen weer in om Rotterdammers te helpen woninginbraak te voorkomen. Wat doe jij? Check de preventietips op rotterdam.nl/preventie en doe mee. Samen maken wij, Rotterdam #inbraakvrij!