Straatdialoog in de Ellewoutsdijkstraat

In een hoekje van de grote ontmoetingsruimte in Valckensteyn zaten de deelnemers aan de straatdialoog bij elkaar. Er was gezorgd voor een eenvoudige doch voedzame en lekkere maaltijd.
De aanwezigen werd gevraagd waar je trots op bent, waar wil je heen, waar maak je je boos om, waar blijf je trouw aan en wanneer (waarbij) voel je je klein? Eenvoudige vragen, maar uiterst effectief om een dialoog op gang te brengen.

Uit de dialoog werd duidelijk dat de Ellewoutsdijkstaat uit verschillende delen bestaat. Misschien is dat raar, want nog niet zo lang geleden was de straat eens zo lang. De helft is inmiddels gesloopt. De Ossenisseweg heeft altijd als een scheidslijn in de straat gefungeerd. Maar dan nog. Er wonen nu mensen in 2 flats van drie lagen en in 28 eengezinswoningen en ook daar blijkt een wereld van verschil tussen te zitten. Romy uit de portiekflats is nog van het Opzoomergroepje uit de straat en Ria en Els in de eengezinswoningen kennen de Opzoomeraars niet. Romy vertelt dat de sfeer in de straat wel heel erg veranderd is. Samen Opzoomeren is er niet meer bij. Zij besteld nog steeds een Opzoomerkerstboom, maar krijgt nauwelijks hulp van de buren. De Opzoomeraars van het eerste uur zijn verhuisd of overleden.
Uit het gesprek blijkt dat iedereen wel heel erg betrokken is bij de straat en bij zijn directe buren. Wim Lakmaker haalt dat er ondanks allerlei negatieve ervaring uit. Er zijn geen afspraken voor in de straat gemaakt, maar wie weet gaat het gesprek toch een staartje krijgen.
De mensen zijn in ieder geval uitgenodigd voor het volgende Opzoomerfeest in Valckensteyn.