‘Straks loop ook ik in uniform’

Het klinkt leuk: een nieuwe hobby. En Richard heeft gelijk. De acht mensen die dit jaar alles op alles zetten om beëdigd te worden als vrijwillig politieambtenaar doen dit omdat ze het leuk vinden. Leuk om zich naast de fulltime baan of studie in te zetten voor de maatschappij en te werken aan zichzelf. En om in de praktijk mee te maken waarover we dagelijks lezen in de krant.
Wie ben ik?
Mijn naam is Sanne, 25 jaar oud. Oorspronkelijk uit het zuiden van het land, inmiddels best een beetje Rotterdammer. Voor de studie criminologie verhuisde ik zeven jaar geleden naar een studentenkamer in deze grote stad. Inmiddels woon ik met mijn vriend aan de rand van het centrum. Na criminologie deed ik een versnelde opleiding journalistiek. Nu werk ik bij een grote uitgever, waar ik (nieuws)artikelen schrijf voor een website. Ik ben gevraagd om via deze blogs mijn ervaringen te delen.
Extra handen
Tijdens mijn studie heb ik veel geleerd over criminaliteit. Als vrijwilliger ga ik dat nu in de praktijk meemaken. Ik ga mensen aanhouden, de weg wijzen, handboeien gebruiken, eerste hulp verlenen, toezicht houden, het verkeer regelen. Deze spannende en minder spannende dingen zijn voor mij de perfecte aanvulling. Het kan een voordeel zijn als ik weet hoe het er bij de politie aan toe gaat. Wie weet wordt het ooit mijn echte werkgever, want er zijn zoveel mooie banen binnen de organisatie. Bovendien kan de politie wel een paar extra handen gebruiken.
Uniform
Voor deze blog ben ik op de foto gezet, compleet in uniform. Het was de eerste keer en ik ben benieuwd wanneer het gaat wennen. Want verschillende mensen bij de politie vertelden me al dat het niet niks is om in dat opvallende wit en blauw over straat te lopen. Het is een vak apart. Een vak dat gelukkig ook ik ga leren.
Meer blogs lezen van Sanne?
Kijk op de site van de politie naar de blogs op die site vanaf 19 september.

Vernieuwde politiesite
De internetsite van de politie is vernieuwd. Op de ‘pagina’ Gezocht is snel te zien welke verdachten we zoeken en welke zaken we willen oplossen. Lees ook de blogs van wijkagenten en bekijk de filmpjes (zie: Politie in Beeld). Kijk op de site van de politie rijnmond en zoek de leuke filmpjes.

Volg de politie ook op twitter: