Suikerfeest en scouting op Stellenbos

De foto’s spreken eigenlijk voor zich.

Maar het is moeilijk om alle hoeken en gaten van Stellenbos in beeld te brengen.

Er moet dus nog tekst bij.

De foto’s tonen immers niet alles.

Helemaal aan de oostkant van Pendrecht tussen de het begin van de Herkingenstraat en de Ooltgensplaathof ligt een uniek stukje natuur. Je gelooft je ogen niet als je er in rondloopt. Het kreeg de naam Stellenbos mee een tijdje terug. En het werd al genomineerd voor een prestigieuze prijs met een al even prestigieuze naam Entente Floriale. Want het is niet alleen natuur, maar ook een speelplek. De speeldernis langs de wijk het Nieuwe Westen diende als voorbeeld. Er liggen natuurstenen. Er groeien wilgen. Het water stroom er overal. Water, zand, klei, groen, allemaal aanwezig. Een grote rioleringsbuis om doorheen te kruipen. Een met mozaïek afgewerkte plek om een vuurtje te maken.

Zaterdag 17 oktober werd het allemaal gebruikt.

Groenbeheer van Arjan Quartel, TOS, de Opzoomergroep van de Stellendamstraat en de Herkingenstraat, scouting uit Sleeuwijk en een laat suikerfeest. Mimount Hammouche had er een Opzoomerbon voor aangevraagd en allerlei vriendinnen en kennissen voor uitgenodigd.
Suikerfeest mag dan al even geleden zijn. Geeft niks. Halloween komt er aan. En Tanja Heijnen weet precies hoe je dat spannend moet maken.

Allemaal ingrediënten om een dijk van een middag te hebben.

Dat gebeurde dan ook. De scoutinggroep had een aantal tonnen en een vlonder van boomstammetjes meegebracht. In een mum van tijd werd er een vlot gemaakt. De peddels waren ook zelfgemaakt. Kinderen een zwemvest omgedaan en varen! Voor alle zekerheid was er een touw om het vlot terug naar de wal te kunnen trekken. Helemaal spannend is het dan natuurlijk om even helemaal ‘los’ te gaan en in de richting van het plein voor het Metrostation te peddelen. De scoutingbegeleidster weet wat ze doet. Zij kan als het ware bij Sleeuwijk de Merwede over met zo’n vlot.

Kortom een middagje plezier en nog leerzaam ook. Aardappels poffen. Stokbrood maken en klimmen in een speciaal daarvoor gemaakte stellage.

Entente Floriale vond het nog wat te vroeg, maar over een jaartje wint Stellenbos vast de prijs!

Vroeger was op deze plek de speeltuin Pendrecht 2/3. Het bestuur was in handen van bewoners, die er hun eigen speeltuin maakten. Nu zijn er nieuwe bewoners en die doen dat ook. Nieuw Herkingen heet hun buurt. Ze werken er aan het nieuwe Pendrecht,de nieuwe Tuinstad voor Iedereen.

Dat is nog een poosje pionieren, maar dan wordt het vast iets moois.

En dan vasthouden, toch?