Superavond met Olympisch en Charlois 550 randje in de Larenkamp

In de Larenkamp kwamen rond 7 uur ’s avonds op 4 september spelers uit de 4 wijken van Charlois Zuid (van onder het Zuiderpark) samen om uit te maken wie goud, zilver en brons zouden krijgen op tal van gezelschapsspelen. Dat Charlois 550 jaar bestaat werd uitbundig gevierd op deze avond.
Die avond een week voor de verkiezingen werd er op tv weer druk gedebatteerd en nagepraat over de komende 2e kamer van 12 september. Nog één week te gaan. Velen uit Charlois – Zuid kozen die avond voor een ander vorm van vermaak.

In de Larenkamp werden onder leiding van Lillian Huizer de Olympische Spelen van Pendrecht 2012 en Heijplaat, Wielewaal en Zuidwijk gehouden. In het kader van het jubileumjaar Charlois 550 werden de Spelen van Pendrecht uitgebreid naar de buurwijken van onder het Zuiderpark.

Iets na 19:00 uur werden de spelen geopend door Lillian, die samen met Bien Hofman garant stonden voor een leuke organisatie en met behulp van een fikse groep vrijwilligers de garantie leverden dat het ook iets gezelligs zou worden. Zij beloofde een spannende avond met diverse gezelschapspelen en een tombola en als klap op de vuurpijl een Olympische prijsuitreiking.

Welke wedstrijden zouden er dan wel gespeeld worden?

Natuurlijk klaverjassen en daar kwamen wel 6 tafels van, jokeren met 1 tafel, rummykub met twee tafels, okey (een soort rummykub dat veel in Turkse families gespeeld wordt) met twee tafels en bilarten op de twee biljarttafels in de Larenkamp. Dat werd het palet van de avond.

Geoefende deelnemers, die zich in verschillende voorrondes hadden gekwalificeerd om verder te spelen op deze avond. Wanneer zal de finale eigenlijk plaats gaan vinden?

Jokeren en okey werden in de Spelen van 2012 voor het eerst gespeeld en er waren zelfs een aantal deelnemers, die voor het eerst van hun leven okey speelden. Dat valt nog niet mee. Maar met behulp van goede ‘leraren’ kom je heel eind en kon je zelfs als beginneling een zilveren medaille in die categorie winnen. Dat overkwam Cor Hofman, die na een paar keer kijken het spel zo goed onder de knie kreeg, dat hij tweede werd aan zijn tafel. Hij moest Ramazan weliswaar voor laten gaan, maar toch ….. hij wist het spel twee keer winnend af te sluiten. Dat lukte aan zijn tafel Raziye Akilli van wie het bord was overigens en Rieks Westrik niet.

Cineac Charlois maakte beelden van de start van de avond en kreeg uitleg over het waarom van de Olympische Spelen van Pendrecht 2012 en over deze speciale avond met andere wijken in het fraaie centrum aan de Slinge. Het resultaat is vast binnenkort te zien in iedere huiskamer met een tv afgestemd op de locale zender. Misschien komt ’t zelfs in het weekoverzicht dat Cineac Charlois maakt voor de website van de deelgemeente Charlois.

Na de spelen kwam de uitreiking van de medailles. Dat werden er een hele reeks. Veel klaverjasmedailles in alle Olympische kleuren en de winnaars kregen naast goud ook een cadeau van de tombola-tafel. Lillian, Joke Spijkers en Bien Hofman zorgden voor de juiste medaille om de juiste schouders en het juiste cadeau bij de gouden prijswinnaars.

Achter de tafel hing een portret van Marylin Monroe een soort van kissmiss uit ver vervlogen jaren, maar nog steeds in trek. Het zoenen van de winnaars liet ze echter vanaf haar papieren afbeelding juichend over aan Bien Hofman. Alle deelnemers kregen overigens ook nog een extra deelnemers-medaille omgehangen.

Tot slot was er de tombola. Tussen de bedrijven door waren er lootjes verkocht en Lillian en Bien deden de trekking en lieten Joke Spijkers de prijzen uitdelen. Eén van de prijswinnaars keek verbaasd naar de fles Color Reus, moest je dat spul nou drinken en hoe zou het smaken, of was het heel ergens anders voor?

Vraag het Wout Vogel. Hij nam de proef op de som.

Trots ging iedereen naar huis. Later dan op de affiches aangekondigd, maar ja gezelligheid kent geen ………. dus wat wil je.

De vertegenwoordigers van het Turks Huis in Pendrecht zwaaiden bij het vertrek triomfantelijk met de door hen gewonnen prijs en achter het buffet werd de rekening opgemaakt.

Het geld dat de tombola op zou brengen was bestemd voor het Sophia Kinderziekenhuis. € 285 bleken de baten te zijn en die gaan dus naar het ziekenhuis dat best een steuntje in de rug kan gebruiken.

Op de Sportfaculteit pagina van deze site komen binnenkort de uitslagen van de diverse tafels verluchtigd met een aantal (mogelijk andere) foto’s.

De Olympische Spelen van Pendrecht 2012 worden nog verder gespeeld. Waar en wanneer wordt ook op deze site in de activiteitenkalender in beeld gebracht.

Voor de jubileum activiteiten in het kader van Charlois 550 is er de site www.charlois550.nl.