Tentoonstelling ‘RTM en 50 jaar metro’ bij Historisch Charlois

De nieuwe tentoonstelling bij Stichting Historisch Charlois heet ‘RTM en 50 jaar metro’.

Met de nieuwe tentoonstelling speelt Stichting Historisch Charlois in op het 50-jarig jubileum van de metro. De tentoonstelling is sinds 2 december te zien en duurt ongeveer drie maanden. Entree gratis

Van RTM naar RET
In 1878 startte de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM) met een paardentram in Rotterdam. Tot 1904 zouden de paardentrams en stoomtrams blijven rijden. Toen in 1905 de elektrische tram zijn opwachting maakte, veranderde de naam van het bedrijf in Rotterdamse Electrische Tramweg Maatschappij (RETM). De allereerste tram reed van de Honingerdijk via de Beurs naar het Park. Een jaar later waren er al zes tramlijnen, want de tram was een groot succes.

Sinds 1927 heet het openbaar vervoersbedrijf RET (Rotterdamse Elektrische Tram). De gemeente nam toen het particuliere RETM over. Daarna ging het in rap tempo: een jaar later kwam de eerste buslijn, tussen Overschie en de Coolsingel. In 1930 waren er maar liefst 25 tramlijnen, kwamen er nog eens zeven buslijnen bij. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden veel trams en bussen gevorderd en in 1944 werd het tramnet stilgelegd vanwege een gebrek aan stroom. Daarna werd het tram- en busnet uitgebreid. In 1968 reed de allereerste metro.

Vandaag de dag heeft de RET 38 buslijnen, 9 tramlijnen en 5 metrolijnen. In 2012 kwam er een nachtbus bij. In totaal rijden er 256 bussen, 128 trams en 160 metrotreinen rond en sinds 2008 vaart de RET ook met de Fast Ferry. De RET heeft het vervoersgebied tot ver buiten de regio veroverd. Zo rijden er bussen tot Maassluis, Lansingerland, Krimpen aan den IJssel, Ridderkerk, Barendrecht, Delft en Zoetermeer. Daarnaast rijdt de metro als RandstadRail naar Den Haag en binnenkort naar Hoek van Holland.

Datum en locatie
Elk zaterdag en zondag tussen 13.00-17.00 uur
Stichting Historisch Charlois, Wolphaertsbocht 105

Meer informatie staat op de website van Stichting Historisch Charlois.