Theo en Liny van Weenen gaan wonen in (flat) Duiveland

Theo en Liny van Weenen bedachten samen de namen voor de flats aan de Zierikzeestraat. Ze zijn verknocht geraakt aan Pendrecht. Kwamen in 1957 op de Ooltgensplaatweg wonen. Hun oorsprong ligt in Zeeland. Uit Vlissingen kwamen ze na de oorlog naar de grote stad en het heeft lang geduurd voor ze aan Rotterdam gewend waren. Ze lazen de Pendrechtkrant met de prijsvraag en haar vader kwam van Schouwen Duiveland en al pratend ontstond de naamgeving. En waarom dan niet de ene Schouwen en de andere Duiveland? Een aardige bijkomstigheid is dat ze in de flat Duiveland gaan wonen, uitkijkend op de Slinge.
Met wat weemoed kijken ze terug op de tijd dat ze in hun bovenwoning aan Plein 1953 gewoond hebben. En trouwens ook de tijd van daarvoor. Aan de Ooltgensplaatweg en later in de Sliedrechtstraat. “Je had allemaal dezelfde leeftijd en samen had je eenheidsloper op de gang gelegd”, verteld Liny van Weenen, “de kinderen zeggen, dat het de leukste tijd was. Het wordt nu niet goed meer bewoond”. Ze hadden zo’n bordje in de kelder met het rooster om de trap te doen. Er stond niks buiten de bergingen in de kelders. Dat werd goed in de gaten gehouden. Er werden heel wat afspraken onderling gemaakt. Die eenheidsloper zorgde er een keer voor dat iemand zich vergiste in de woning. De deur bij de benedenburen stond toevallig ook open en de bezoeker had pas in de gaten, dat hij verkeerd was toen hij de benedenburen aantrof in de kamer. Zo ging dat.
Daarna volgde naar de Sliedrechtstraat. Toen ze de tuin niet meer konden doen zijn ze naar de woning aan de Krabbendijkehof uitkijken op Plein 1953 verhuisd. Dat wordt in juni 17 jaar geleden. Allerlei andere aanbiedingen zijn de revue gepasseerd. “In Rhoon, maar daar wonen in dat complex allemaal ouwe mensen en ik ben pas 81”, zegt Theo glimlachend. “En het zijn bijna allemaal 2 kamerwoninkjes. Dus we zeiden tegen elkaar: wat doen we toch weg hè?, voegt Liny die honderd uit praat aan zijn verhaal toe. “De trap werd voor ons een bezwaar, waardoor we toch uit gingen kijken naar een andere woning. De fl;at met lift is nu voor ons gereserveerd en daar zijn we erg blij mee.” Terug naar het platteland zit er voor hen niet in. “Ze dringen het daar zo aan je op en hier ben je vrij. Ze hadden er vroeger daar geen notie van hoe je hier woont” zegt Liny van Weenen.
Inmiddels hebben ze 1 kleinkind van 2 1/2 jaar.
Ze kijken uit naar juli als de flats klaar zijn.