Theosofia en esotherische psychologie in het WTC

Vanuit de 23e etage van het World Trade Center heb je een mooi uitzicht over de stad. In oostelijke richting zie je Nieuwe Maas en de Brienenoordbrug. De Kralingse plas lijkt een klein binnen vennetje.

Achte in de zaal staan tafels met daarop allerlei boeken van het Theosofisch genootschap. Willem van Raay zit met een collega theosoof achter de tafel.

Voorin staat een scherm en Herman Vermeulen wordt ingeleid door een jonge theosofe, die iedereen wijst op het aanstaande symposium over theosofie.

De inleider neemt zijn gehoor mee langs de ontwikkelingen in de psychologie, vanuit wat hij noemt Theosofia. Het Griekse woord voor Theosofie.
Carl Jung heeft daarbij een belangrijke rol gespeeld. Theosofen maken onderscheid in lichaam, ziel en geest: het vergankelijke, het lerende deel en het onvergankelijke. In Egypte had men duizenden jaren terug al een zeer gedetailleerde kijk op deze drie fenomenen en kwam men zelfs tot 7 stadia. Die kende men in India en later in Griekenland ook.

Het aardige is dat men de ziel het lerende deel noemt. Lerend deel? Past mooi bij zoektocht en komt in allerlei religies voor.

De Pendrecht Universiteit spreekt van de lerende wijk.

Toch interessant zo’n lezing.

Belangstelling gekregen? Kijk eens op:

www.stichtingisis.org