Toren Open Hofkerk krijgt schilderbeurt

De toren van de Open Hofkerk staat in de steigers voor een schilderbeurt. De lichtgroene toren zal een andere kleur krijgen die volgens pastor Johan Bos is te omschrijven als aluminiumkleurig of bronsachtig. Bovenin de toren is een klein deel al wit geschilderd maar dat is waarschijnlijk nog grondverf.

De schilderbeurt is geen overbodige luxe want de toren zag er op enkele plekken toch wel wat haveloos uit. Dat leidde vorig jaar tot een mailwisseling tussen dagburgemeester Mario Bosch en organist Jan van Dijk.

In mei 2011 heeft Jan van Dijk een boekje gemaakt over het 40-jarig jubileum van het Vierdag-orgel. Jan wilde graag een foto van de kerk in het boekje en hij stuurde die vooraf naar Mario met de vraag wat hij er van vond. Mario vond de foto erg mooi maar een kleine dissonant was één van de poten van de toren die er nogal verveloos uitzag. Natuurlijk kon de dagburgemeester niet nalaten om dat in nette bewoordingen aan de organist te melden: “Eh… die ene poot van de toren kan wel een kwastje verf gebruiken!”

Toen het boekje uit kwam stond de bewuste foto er in maar van haveloos verfwerk was niets te zien, de toren zag er oogverblindend mooi uit! Tja, met de computer is het wegwerken van zo’n onvolkomenheid zo gebeurd. Mario complimenteerde Jan met de mooie toren en de reactie liet niet lang op zich wachten: “Die verveloze paal is prachtig weggewerkt door de afdeling DTP van de drukkerij!!” Alleen wie het wist kon zien dat de foto bewerkt was.

Binnenkort ziet de toren van de Open Hofkerk er ook in het echt weer picobello uit.

Nagekomen bericht: Johan Bos liet enkele dagen later weten dat de toren dezelfde kleur zal houden (lichtgroen).