Uitreiking Buurtlabel Veilig Verkeer

Uitreiking Buurtlbel Veilig Verkeer

ROTTERDAM – Donderdag 19 december reikt Evelien van Esch – regiomedewerker van Veilig Verkeer Nederland – in aanwezigheid van een gemeenteambtenaar van de deelgemeente Charlois en de wijkagent van Pendrecht, het Buurtlabel Veilig Verkeer uit aan de bewoners van de Charloisse Lagedijk en omgeving.

De uitreiking vind plaats tijdens de feestelijke Kerst & Nieuwjaarsborrel voor bewoners in de kantine van v.v. Transvalia-ZW. Een uniek moment, want het is het eerste buurtlabel dat in de gemeente Rotterdam wordt uitgereikt.

Tevens zal op die avond een intentieverklaring worden getekend waarin alle partijen beloven zich de komende jaren in te zullen gaan zetten om de buurt verkeersveiliger te maken.

In het verleden zijn er veel klachten van bewoners geweest over verkeer dat te hard rijd in 30 Km gebieden. De bewoners gaan nu in samenwerking met VVN zelf buurtacties opzetten om hun straat veiliger te maken. Naar verwachting zal de eerste buurtactie half februari 2014 gaan plaatsvinden.
Buurtlabel Veilig Verkeer
Bewonersgroepen die structureel werken aan de verkeersveiligheid in hun buurt, wijk of dorp kunnen in aanmerking komen voor het Buurtlabel Veilig Verkeer. De toekenning van een Buurtlabel Veilig Verkeer betekent niet dat een buurt 100 % verkeersveilig is ingericht. Het betekent wel dat bewoners en andere organisaties samen de handen ineen hebben geslagen om de buurt zo verkeersveilig mogelijk te maken.

De bewonersorganisatie [BOCL] heeft de intentie om gedurende een periode van drie jaar minimaal één maal per jaar een buurtactie te organiseren. Hiermee wordt een duurzame verkeersveilige buurt beoogd. Veilig Verkeer Nederland heeft het Buurtlabel Veilig Verkeer in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur & Milieu ontwikkeld.